Du kan inte spnna over ett tyg som du limmar och/eller nlar fast pa baksidan

Nyfniken skrev:
Vacuumgjutning? (Heter det så?)

Man lägger ett lager tunn plast över och suger ur luften och plasten härdas.
Plasten värms för att bli formbar.
Och då smälter nog cellplasten också tyvärr blushing.gif

Fråga: Varför bygga i cellplast (det ömtåligaste materialet på denna sidan Dalälven) om man vill ha något stöttåligt?

Kanske bygga någon slags ram med lite skyddande ribbor, som ett glest galler, strax utanför väggen och hänga för ett svart tyg? Beröringsskydd i stället för tålig yta.

bomm skrev:
Du kan inte spnna over ett tyg som du limmar och/eller nlar fast pa baksidan
Jovisst, tyg är enkelt. Man kan tom ha plåt med massor med hål i framför. MEN, jag vill dels att det skall synas (jag tycker det är snyggt...) men framför vill jag undvika all plats som tas om man sätter tyg framför (alltså, det ger ju en luftigare känsla än en platt front).

KnockOnWood skrev:
Plasten värms för att bli formbar.
Och då smälter nog cellplasten också tyvärr [bild]

Fråga: Varför bygga i cellplast (det ömtåligaste materialet på denna sidan Dalälven) om man vill ha något stöttåligt?

Kanske bygga någon slags ram med lite skyddande ribbor, som ett glest galler, strax utanför väggen och hänga för ett svart tyg? Beröringsskydd i stället för tålig yta.
Varför? Därför att det är även det lättaste materialet på denna sida Dalälven. De skall som sagt sitta på ett membran som rör sig för att absorbera en viss frekvens. Väger det mer så är det väldigt svårt att få rätt frekvens (då membranet blir för tungt).
Japp, galler osv funkar fint. Men som ovan, jag vill behålla utseende och luftigare känsla.

Akustik verkar svårt :o
Det här kan jag inte, skriver bara några rader så du kan bock av fel, fel, fel... :)

Hur stort är membranet?
Hänger det alldeles framför väggen? Hur långt ifrån den?
Hur mycket väger membran + dessa cellplastremsor?

En behandling med epoxifärg kommer ju i sig också att väga.
Det enklaste sättet att måla är nog med svart matt akrylat, typ takfärg.
Med pensel eftersom ytan är så komplicerad.
Och en mattsvart yta i svag biobelysning är ju ganska förlåtande.
Småhack i ytan syns väl knappt.
Om dy bygger ut små skydd på sidan om membranet?
Tänk en billyhylla utan hyllplan, som membranet hänger i.

Det hör inte hit, men vilken frekvens skall membranet dämpa?
(Kan inte den filtreras bort i förstärkaren?)

KnockOnWood skrev:
Då hörs den väl inte??

Man vill ju höra ljudet, men bara tills dess att det kommit till örat, det ska inte studsa på väggen bakom.

Som sagt var, det här kan jag inte :)

Sist jag hörde Matteuspassionen i en närbelägen kyrka hade de varken membran, dämpare eller bafflar.
Det lät väldigt bra ändå. Men de flesta åhörarna hade nog, att döma av videon, lätt nedsatt hörsel:
http://www.youtube.com/watch?v=CSVtMd4xchw

KnockOnWood skrev:
Akustik verkar svårt :o
Det här kan jag inte, skriver bara några rader så du kan bock av fel, fel, fel... :)

Hur stort är membranet?
Hänger det alldeles framför väggen? Hur långt ifrån den?
Hur mycket väger membran + dessa cellplastremsor?

En behandling med epoxifärg kommer ju i sig också att väga.
Det enklaste sättet att måla är nog med svart matt akrylat, typ takfärg.
Med pensel eftersom ytan är så komplicerad.
Och en mattsvart yta i svag biobelysning är ju ganska förlåtande.
Småhack i ytan syns väl knappt.
Om dy bygger ut små skydd på sidan om membranet?
Tänk en billyhylla utan hyllplan, som membranet hänger i.

Membranet är rätt stort. Jag kommer ha två stycker, Bägge är 1,2m breda och kanske 1,8m höga. Det måste vara stort för att äta låga frekvenser.
De olika membranen hänger på olika avstånd (det ena 145mm från väggen, det anda runt 250mm. De är alltså en del av en sluten låda.
Jag minns faktiskt inte nu vilken frekvens det är beräknat för.

)
Nyfniken skrev:
Då hörs den väl inte??

Man vill ju höra ljudet, men bara tills dess att det kommit till örat, det ska inte studsa på väggen bakom.
Korrekt. Man väljer vilka ljud man vill höra "igen" och framför allt efter hur lång tid. Man vill inte ha (oftast) direktreflektioner (dvs reflektioner från väggarna direkt vid högtalarna) men man vill ha en viss energi när det sedan reflekteras från bakväggen (via diffusorer i detta fall). Lägre frekvenser (dvs bas) vill man äta upp då man annats får stående vågor.

Jag har för övrigt varit och pratat med någon som var lite duktigare på färghandeln och kom hem med golvfärg (vattenbaserad epoxy). Skall testa lite och se vad som händer och hur det blir.

nombz skrev:
Jag har för övrigt varit och pratat med någon som var lite duktigare på färghandeln och kom hem med golvfärg (vattenbaserad epoxy). Skall testa lite och se vad som händer och hur det blir.
Eller så stötte du på en bättre försäljare 😜

Jag har nu testat med golvfärgen (Nordsjö epolan v epoxi) och det funkar. Verkar som det härdar lite långsamt (vet inte hur firt det skall gå) men det är nog för jag fulmixat i lite svart tillsats för att få rätt färg. Men det smälter inte i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.