Väggarna i vårt kök är slätputsade och vissa delar träpanel. Sist målade jag dem med alkydoljebaserad snickerifärg.
Vill måla om nu och funkar det med Beckers Scotte 7 som är vattenbaserad?

Inga problem med det, slipa lite på det före bara så du mattar ner ytan lite...

För att få nya färgen att fästa bättre?
Tack för hjälpen!

Men det liknar f-n om du ska måla panelen med det.
Scotte 7 är för mig en utpräglad vägg och takfärg som ska rullas och har inte alls det flyt som en vattenbaserad snickerifärg har och långt ifrån det flyt som en oljealkydfärg har. Så om du skall måla träpanelen med den färgen, så bered dig på att det blir randigt och inte alls samma hållbarhet som din tidigare färg på panelen hade.

Oceanis har helt rätt, man kan ju inte använda en takfärg till att måla paneler. Lack/snickerifärg ska det vara och det går bra med en vattenspädbar variant.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Nu var väl frågan OM man kan... med pensel blir resultatet för jävligt men sprutar man blir det riktigt bra... hur ts ifråga vill/ska göra det vet inte jag...

ullberg
mångstekta skrev:
Nu var väl frågan OM man kan... med pensel blir resultatet för jävligt men sprutar man blir det riktigt bra... hur ts ifråga vill/ska göra det vet inte jag...
Jag håller med, har stående panel modell större (22x200) på innerväggarna i huset. Dessa är sprutmålade med vanlig väggfärg glans 7 (i mitt fall Nordsjö eller Alcro men det gör nog liten skillnad). Ser ut som om de är målade med snickerifärg, min granne frågade vilken jag använt när han skulle måla sin panel, det tog ett tag innan jag övertygat honom att det faktiskt var vanlig väggfärg och bara sprutad.

Med pensel eller roller är jag, likt övriga skribenter, tveksam om det blir ett bra resultat (Jag har rollat någon vägg i klädkammaren som jag inte fick målat när sprutan var framme, har för mig att det ser rätt trist ut)

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.