Vårt betonggolv i källaren är sjukt tråkigt. Huset är från 1951 och golvet är i betong. Det har troligtvis varit målat delvis innan, troligtvis med någon 2-kompfärg. Det har troligtvis även suttit någon form av linoliumplattor. Nu är allt betong.
Källaren är torr, används som tvättstuga och verkstad idag. Någon sommar har det synts fukt som trängt upp genom plattan, men detta händer inte varje sommar. Har varit enkelt att bara ventilera lite extra för att få bort fuktfläckarna.
I tvättstugan ska vi sätta klinker så småningom men i övriga källaren känns det som överkurs.
Jag skulle vilja måla golvet vitt så det blir ljusare och fräschare, förstår att vitt bara gör att smuts syns mer, men det hade känts bra.
Nu till mina funderingar.
Vanlig betongfärg kan användas, men den fukt som finns kommer göra att färgen släpper och plattan kan inte andas, dvs. dåligt alternativ.
Silikatfärg som andas kan man väl inte använda på golv?
Vad kan annars funka?
Vitpigmentera något som jag behandlar golvet men som andas?

Det skulle kunna funka med något som inte gör golvet helt vitt, vill mest att det ska bli enhetligt och kite fräschare.

Vad kan man göra?

Kravet är att det ska funka bättre än som det är idag OCH att det ska vara billigt.
Klinker blir för dyrt och sådana där plastgrejer man klickar ihop kostar också en slant och det blir svårt att hålla rent i hålen.

Någon som har en bra idé?

Tacksam för input!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Slipa och polera betongen?

• Gilla
svemark
  • Laddar…
Ahhh, en golvfärg som andas!!! Den måste provas.
Polera och slipa orkar jag inte tyvärr, men kunde blivit snyggt.

Tack för tipsen!

du får nog slipa jämt till ren betong innan du målar .... annars kanske färgen inte fäster så bra på underlaget med färg- och limrester

Redigerat av moderator:
  • Gilla
svemark
  • Laddar…
Hur stor var åtgången för ditt resultat och hur täckande blev det efter en dragning? Funderar på om jag bara skulle köra ett lager så golvet kan andas bra. Behöver inte vara toppfinish.

Tror det var 5st hinkar färg jag köpte för mina 48kvm, men hade nog kunnat klarat mig med 4st. Målade detta golv 2 ggr då det tydligen ska kunna andas då.

Bör kunna gå att bara måla ett varv.
Bara att testa hur resultatet blir. Går ju alltid att måla på,ett extra lager sedan. ��

• Gilla
svemark
  • Laddar…
Tack för svaret. Kommer testa under julen 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.