Hej

Vi har köpt ett hus från -74. På flera väggar är det uppsatt nån slags tapet med tunna lintrådar i vertikal riktning.

Kan man måla på såna? Nån som vet?
Hörde på jobbet att man kanske kunde dra över ett lager tapeklister först, för att fixera trådarna så de inte luddar i färgen sen.
Kommentarer på detta?

Tips uppskattas :-)

Tack på förhand.

Det går att måla över. Var beredda på att det går fruktansvärt mycket färg.

Instämmer att det går att måla men att den kommer att sluka färg. Kanske lika bra att ta ner tapeten o göra om från början om det är många kvadratmeter - finns ju en risk att tapeten sitter illa o börjar släppa i skarvar när den blir blöt.
Lycka till!

Spärrmåla med en oljegrund.

Det är ett rätt stort område. Men i första hand tänkte vi måla hallen och väggen i trappan mot nedre plan.
På övriga platser river vi gärna tapeten.

Tack för er input :-)
Ska höra lite i färghandeln oxå. Lät ju ändå rätt överkomligt om man kan dra på nån spärr och sedan färg (så att det inte drar dubbla mängden färg).

Såna där tapeter är väl oftast spaltbara.
Dvs man kan dra bort ytskiktet med trådar, sjögräs och allt vad det kallas,
och bara tapetens släta pappersbas blir kvar.
Prova det i ett hörn!

Annars är det väl ett utmärkt tillfälle att öva bredspackling :)

Jag är övertygad om att baksidan släpper lokalt även om du river av yta och då måste du grund på för att få fast skiktet. Alternativt skära upp och limma. Glöm det där om att måla över. Har själv haft en sådan jutestrå och testat.

@seniorkonsult

Ajdå, okej... Låter som att vi har mycket tapetrivning och göra mao... :o

M
Kan man inte rullspacka eländet då?

Stefan N; spärra med alkyd är en bra ide men trådarna finns ju kvar ändå men vill man ha trådstrukturen så kan man ju måla på..... Jag skulle riva ned alt montera en renoveringsgips utanpå. Rullspackel sitter nog inte kvar. TS vill kanske inte heller ha en pizzeriabutik. :|

Jag har rivit ner sån där tapet och det var en del jobb med det. Tapeten splittrades mycket riktigt i tråd- och pappersdel, så det blev en hel del slipande för att få det slätt. Sedan renoveringstapet på det, sedan måla. Frågan är om inte renoveringsgips är en bättre idé.

Renoveringsgips kan skapa problem vid foder, golvsocklar, taklister och eluttag/strömbrytare pga tjockleken.
Jag hade valt renoveringstapet.

seniorkonsult skrev:
TS vill kanske inte heller ha en pizzeriabutik. :|
Struktur på väggar blir nog snart modernt igen. Mikrolit tycker jag är jättetråkigt.

pelpet skrev:
Jag har rivit ner sån där tapet och det var en del jobb med det.
...
Frågan är om inte renoveringsgips är en bättre idé.
Men det blir ju jobb ändå.
Gipsen skall ju skruvas, remsas, spacklas i skarvar och skruvhål, slipas, spacklas, slipas...

Jo fast jag tänker mig att det blir mindre jobb.

Den enda arbetsfria lösningen tror jag är att justera inredningsdesignen och behålla sjögrästapeten. Den blir nog snart modern igen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.