17 511 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Hur förbehandla mörkbruna snickerier innan vitmålning?
Tiger79 skrev:
Det låter som en vettig idé
Jag kan nu (tre och ett halvt år senare) rapportera att jag har målat två av mina dörrkarmar vita. De var som sagt tidigare mörkbrunlaserade anno '79.Jonazz skrev:Tack för upplysande inlägg!
Jag konstaterar dessutom att jag inte kan räkna ordentligt heller, i mitt förra inlägg skriver jag fyra färger, men räknar bara upp tre! Ber om ursäkt.
Om jag har fattat rätt så verkar oljebaserad färg funka bra, medan vattenbaserad inte gör det om man inte använder speciella grundfärger.
Är det så att häftgrund och panelgrund är Nordsjös respektive Beckers namn på samma typ av färg?
Spärrgrund skulle då vara en annan grundfärg, ännu mer motståndskraftig mot genomslag?
Jag stod idag och kände på Beckers panelgrund och spärrgrund. Det blir nog Beckers panelgrund med Elegant Aqua lackfärg halvblank (vattenburen).
Tror ni att jag väljer rätt?
På Beckers hemsida kan man läsa att de lösningsmedelsburna lackfärgerna (det vi till vardags kallar oljebaserad) utgår under 2010.
Lacknaftafärger är nu svåra att få tag i, och jag gråter inte över det eftersom det luktar och är så svårt att tvätta bort spill.
Jag beslutade att använda vattenburna alkydfärger både till grundning och toppstrykning. Det blev Beckers Panelgrund (som fanns med i diskussionen tidigare) och Alcros Servalac Exklusiv p.g.a. dess långa öppettid. Jag har provmålat på en lös foderbit med Beckers Aqua Lackfärg, som är en akrylat, men den torkade alldeles för fort för mig så det var svårt att få slätt. Alkydfärger flyter ut bättre, men rinner lättare så det gäller att lägga på LAGOM mycket.
Eftersom jag skulle måla två dörrkarmar i samma rum, testade jag två olika sätt att utföra underarbetet. Jag bestämde mig för att slipa den ena dörrkarmen trären, och bara matta ytan med fint papper på den andra karmen (se foton nedan).
Den jag slipade trären behövde ett lager grund och två lager slutstrykning. Den andra som jag mattade ytan på fick jag lägga på två lager grund på för att täcka det mörka, och sedan två lager slutstrykning. Slutresultatet blev det ingen nämnvärd skillnad på. Vi får se om det kryper fram något genomslag om några månader (eller år?).
Summan av kardemumman blev att den trärena karmen krävde mer slipning (och damm!) men bara ett lager grund. Den mattade karmen slipades mycket snabbare och enklare (mindre damm!), men behövde två lager grund.
Om båda sätten ger samma resultat på sikt (inget genomslag), så kör jag på att bara matta ytan eftersom det dammar mycket mindre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på med samma sak 
Har målat 3st dörrfoder än så länge vita samt håller på med dörrarna nu.
Torkade av fodrena med t-röd o sen mattslipa jag lite lätt bara, ( är det väldigt fett så torkar jag först av med ammoniak men då krävs ansiktsmask).
Jag har lagt 1 lager grundfärg men körde på 3 lager täckfärg istället.
Hade nog klarat mig med 2 lager täckfärg men var inte riktigt nöjd med ytan så slipade lite innan jag la 3:e lagret
Har lärt mig att mina misstag så numera chansar jag aldrig o använder alltid oljebaserad grundfärg först för att inte få genomslag, visst den luktar o tar lång tid för att torka men då vet jag att det verkligen blir bra.
Jag kör med biltemas snickeri häftgrund som är oljebaserad o sen har jag kört med alcros vattenbaserade servalac men jag ångrar mig nu att jag inte körde med alcros exklusiv istället då den vattenbaserade torkar lite för snabbt för mig när jag ska rolla dörrarna men det går med lite övning
Har målat 3st dörrfoder än så länge vita samt håller på med dörrarna nu.
Torkade av fodrena med t-röd o sen mattslipa jag lite lätt bara, ( är det väldigt fett så torkar jag först av med ammoniak men då krävs ansiktsmask).
Jag har lagt 1 lager grundfärg men körde på 3 lager täckfärg istället.
Hade nog klarat mig med 2 lager täckfärg men var inte riktigt nöjd med ytan så slipade lite innan jag la 3:e lagret
Har lärt mig att mina misstag så numera chansar jag aldrig o använder alltid oljebaserad grundfärg först för att inte få genomslag, visst den luktar o tar lång tid för att torka men då vet jag att det verkligen blir bra.
Jag kör med biltemas snickeri häftgrund som är oljebaserad o sen har jag kört med alcros vattenbaserade servalac men jag ångrar mig nu att jag inte körde med alcros exklusiv istället då den vattenbaserade torkar lite för snabbt för mig när jag ska rolla dörrarna men det går med lite övning
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden