Igår oljade vi vårt köksbord som är i trä, det kom en del olja på golvet. Detta har vi försökt ta bort med diverse såpor, det har efterlämnat en fläck som ej går bort!! Vårt golv är laminatgolv. Någon som vet vad man kan använda sig av????? På Bauhaus sa dem att man skulle köpa färgborttagningsmedel alternativ Wipes.

Tacksam hjälp!!

Färgborttagningsmedel? Det skulle jag i alla fall inte lägga på en oljefläck eftersom medlet ska lösa upp färgskikt, inte dra ut olja ur trä.

nemlan skrev:
Färgborttagningsmedel? Det skulle jag i alla fall inte lägga på en oljefläck eftersom medlet ska lösa upp färgskikt, inte dra ut olja ur trä.
Jo men det är ett laminatgolv som fläcken hamnat på

Precis. Hade det vart en färgfläck så hade det funkat, men jag tror inte att det gör någon nytta på olja. Såvida det inte lyfter hela lamineringen.

Aha okej, tack för tipset! Kanske ska testa annat då. Har fått tips på ett annat forum att använda acteon på en fuktad trasa eller T-röd. Men man vill ju inte att lamineringen ska förstöras :S

Ja, t-röd är en bra idé. Det skulle jag försöka med eftersom det är lite mildare än aceton.

Okej, ska inköpa det då och testa så fort jag kommer hem! Tack! :)

Mitt tips är att hälla ut lite olja på en restbit eller på laminatgolvet som ligger under kylen eller ugnen. På så vis kan du prova vad som funkar bäst och sedan använda den metoden på den riktiga skadan. Dumt att laborera på synlig bit av golvet.

• Gilla
Mattias424 och 2 till
  • Laddar…
daddydj skrev:
Mitt tips är att hälla ut lite olja på en restbit eller på laminatgolvet som ligger under kylen eller ugnen. På så vis kan du prova vad som funkar bäst och sedan använda den metoden på den riktiga skadan. Dumt att laborera på synlig bit av golvet.
Absolut! Det ska jag göra, tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.