para skrev:
"otapetserat" blir det ju inte om han låter den andra tapeten smita runt hörnet lite.....
Nä precis, det jag menade med "otapetserat" var att det inte blir fondvägg i hörnet och 1 cm in, utan tapeten från andra väggen :)

Personligen tycker jag nog att det ser konstigt ut med indragen fondvägg. Har sett det på ett par ställen och det har aldrig sett bra ut.
Har en fråga, vad är det för typ av tapet nonwoven, papperstapet eller vinylstruktur?

Redigerat:
Jonazz skrev:
Hur mycket indrag var det på fondväggen du har sett?
1-1,5cm.

Okej, så det räcker med så litet för att det ska se konstigt ut.
Bra att veta.

Beror väl lite på hur lång väggen är också?
Måste ju synas betydligt mer på en vägg som är 1m jämfört 15m!

• Gilla
Jonazz
  • Laddar…
Den här väggen är 376 cm.

Jag tycker det ser bra ut när fondväggen inte går ända ut i hörnet, fast det kräver förståss att övriga väggar är enfärgade. Brukar se märkligt ut med flera olika tapeter i samma rum.

Kan för övrigt INTE rekommendera att du skär upp våderna i förväg, risken är ju står att det skiter sig med mönsterpassningen!

Övriga väggar är enfärgade.

Om man ser till att mönstret passar när man skär upp våderna, så borde inte mönsterpassningen skita sig, eller?

Mönsterpassningen påverkas inte det minsta av att du klyver en våd på bredden. Du kommer ju att sätta den så att fabrikskanten är den som ansluter mot nästa våd och ditt snitt avslutar fondväggen.

Snyggast anser jag att det blir om fondväggen går så nära hörnet sm möjligt, utan att nå ända in. Att lägga skarven i hörnet är i princip omöjligt. Hörnet är aldrig perfekt rakt och ofta är det inte riktigt spetsigt utan aningen rundat av tapet- och färglager. Runt 5 mm brukar bli bra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.