Hejsan, har skrapat och slipat ett fönster. Stora delar är trärena och dessa är inoljade med träolja. Jag har köpt följande färg till fönstret. Min fråga:
Vilken grundfärg anser ni man skall ha till fönstret? Observera att halva fönstret är trärent och resten är slipat med färg kvar.
Vilken grundfärg anser ni man skall ha till fönstret? Observera att halva fönstret är trärent och resten är slipat med färg kvar.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
För hela fönstret? Jag var inne hos Flugger och dom ville kränga på mig grundolja och grundfärg för 500 spänn. Måste väl räcka att grunda fönstret och sen måla? Använder vanlig träolja för att "mätta" trärena ytor, men detta gick inte enligt försäljaren. Jag blev lite skeptisk mot vederbörande. Huvudfärgen hade jag sen innan.
Kan jag till och med använda mig av grundfärg för inomhusbruk? Har Alcro grund V-slip hemma.
Kan jag till och med använda mig av grundfärg för inomhusbruk? Har Alcro grund V-slip hemma.
Redigerat:
Jag skulle slipa bort lös färg och matta ytan där färg sitter fast. Kör häftgrund eller grundfärg och sen täckfärg, eventuellt grundolja på ändträ. Samtliga för utomhusbruk, använd ej din inomhusgrund. Vanlig snickerigrund och täckfärg till insidan. Så skulle jag gjort.
Okej, har gjort precis som du beskriver. Olja, grundat och huvudfärgen. Försäljaren i affären ville kränga på mig en stor burk grundolja men jag tyckte att vanligt träolja måste duga, men det tyckte inte försäljaren 
Vanlig träolja är till för att få en avvisande yta och hindra vatteninträngning, den bildar väl en hinna? Däremot Grundolja/impregneringsolja suger in i ändträt och hjälper färgen att tränga in.
Men du fick färgen att fästa ändå?
Men du fick färgen att fästa ändå?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden