När jag jobbade på målarfirma så strök vi aldrig efter på tex foder efter vi rollar, tror inte färgen fäster nåt bättre om man penslar ut den efter man arbetat med roller

nino skrev:
När jag jobbade på målarfirma så strök vi aldrig efter på tex foder efter vi rollar, tror inte färgen fäster nåt bättre om man penslar ut den efter man arbetat med roller
Att målarfirmor inte efterdrar med pensel kan helt enkelt bero på att det tar längre tid. Tid som man kanske anser att man inte får betalt för. Om det inte är särskilt avtalat förstås.
Jag anser dock att det är en skillnad i kvalitet på utförandet.

nino, har man en yta med struktur, som ytterpanel, fäster färgen bättre om den stryks efter rollningen då den tränger in bättre mellan alla små ojämnheter. Dessutom får man ett helt annat utseende om man stryker i träfibrernas längdriktning ger det ett lite bättre intryck av ådringen än om man rollar och får en knottrig yta.
Men att en del genar i jobbet är ju ingen nyhet.

Jag förstår inte, kan någon förklara:
Hur får man in färgen ordentligt i "fördjupningarna" på en sådan panel som visas, utan att arbeta in den med pensel?

När jag fick mina hus färdigmålade år 2012 användes inte roller överhuvud taget,
(Har liggande Z-panel).
Och ja, det var proffsmålare som gjorde jobbet :)

Det finns ingen förklaring, sågad panel SKA strykas med pensel. Det händer även att man sprutar men då efterstryker man med pensel.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.