Hejsan, har precis börjat med det nya projektet (sovrum). Jag har strukturtapet som jag tänkt att väva. Har utfört en liten "testvävning" med en relativt tjock väv och den tar faktiskt bort strukturen (strukturen är väldigt finkornig). Jag har använt microlitväv tidigare och har bara använt vanligt klister. Denna väven som skall användas nu är tjockare (IDEO Basis). Är det nödvändigt att använda våtrumslim eller kan man använda vanligt väv- och tapetlim? Anledningen till frågan är att jag har mycket "vanligt" lim hemma och vill gärna slippa köpa våtrumslim då detta är relativt dyrt.

Tack på förhand

I ditt fall borde det fungera lika bra med det lim du har.
Våtrumslim är viktigare om det är rörelser i underlaget.

Okej, jag är en glad amatör och har enbart läst att det skall vara våtrumslim. Personen i affären ville pracka på mig våtrumslim då väven enligt utsago kunde "ramla ner" under upphängningen, vilket lät lite väl häftigt. Är våtrumslim endast till för om underlaget kan röra på i sig eller finns det några andra aspekter?

Jag är också amatör, men har hunnit med att sätta liknande underlag några gånger.
Jag har använt både våtrumslim och vanligt vävlim. Där jag inte haft rörelse i underlaget så har jag inte märkt några problem med vanligt vävlim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.