Hur ska jag få bort den gamla färgen på en snabbt sätt? Det räcker inte att borsta utan jag måste skrapa bort den gamla färgen. Det går ju bra när det är småytor men jag tänkte ta båda gavlarna i år. Jag har problem med att färgen reser sig på vissa ställen när man bara borstar och målar över den gamla färgen. Kvittar vilket märke det har varit på färgen.

Vet inte om det kan kallas lätt, men en vän till mig körde vinkelslip med stålborste över hela den faluröda fasaden. Sen på med grundfärg och två lager DemiDeck-färg. Det var för en sju år sedan och fortfarande ser fasaden bra ut.

Observera att det idag finns rödfärg och falu rödfärg. Händer att konsumenten blandar ihop detta. Falu är en linoljebaserat färg, rödfärg kan vara alkyd eller akrylatbaserad.
Flagnar färgen kan det bero på att man stryker för tjock eller att färgen torkar för fort pga sol eller vind.

Falu röd ska inte skrapas trären, på sin höjd stålborste för att få bort ev. påväxt m.m.

/Nils82

• Gilla
Nja, inte är den traditionella Falu Rödfärg linoljebaserad. Det är en slamfärg. Lösningsmedlet är vatten. Däremot så duttar man i lite linolja för att binda pigmentet bättre.

Linoljefärg är nånting annat.

• Gilla
1
  • Laddar…
andersmc skrev:
Nja, inte är den traditionella Falu Rödfärg linoljebaserad. Det är en slamfärg. Lösningsmedlet är vatten. Däremot så duttar man i lite linolja för att binda pigmentet bättre.

Linoljefärg är nånting annat.
Japp, stämmer. Var lite otydlig där. Falu är löst i vatten men är dock bunden med linolja och mjölklister tror jag det heter. Det viktiga i det här med att råka blanda ihop är att Falu inte är filmbindande vilket det flesta andra färger är. Se upp för plagiat och hybrider.

/Nils82

• Gilla
1
  • Laddar…
Det ska inte behöva borstas särskilt noga, piassavakvasten duger bra! Om det "reser sig" (är osäker på vad du menar med det?) har du nog som någon sade målat för tjockt.

Så ni menar att jag har målat för tjockt på ett ställe men inte på ett annat ställe?

C
Kan du beskriva närmare vad du menar med att färgen reser sig? Slamfärg brukar inte bete sig på något sätt som kan beskrivas så.

Det flagnar mer. Ska försöka ta en bild på ett ställe.

Slamfärg flagar inte, vilket ökar sannorlikheten för att du har målat för tjockt.

Kanske var färgen dåligt blandad, kanske var träet torrare där det varit mer utsatt för vinden, kanske började du med en gammal hink där färgen torkat ut lite?

Hur många år sedan är det du målade senast? Hur ser panelen ut nu, före borstning?

Vi målade vår baksida 2004 och framsidan 2006. Framsidan målade vi om förra sommaren, dvs efter 8 år. Baksidan behöver inte målas om än, den ser fortfarande nästa nymålad ut fast det gått 11 år.

20150728_092255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi se. Vi målade om för ca 10-12år sedan. Då borstade vi av allt och målade sedan med Flüggers Falu Rödfärg. Kommer ej ihåg men det tog inte så lång tid innan det såg ut så här ungefär vid huvudhöjd. När jag några år senare dränera jag om huset så rev jag den gamla altanen innan och byggde upp en ny och passade på och måla väggen igen. Jag borstade och målade om sedan. Kommer ej ihåg var jag köpte färgen. Tog inte så lång tid innan det såg ut som på bilden igen, precis i huvudhöjd.

Redigerat:
"Något medel" skulle vara intressant att få reda på vad det var. Jag vet vid åtminstone ett tillfälle då en bekant tvättade sitt faluröda hus med något som skulle "skydda" panelen, men fick till följd att rödfärgen inte fäste ordentligt istället. Medlet i fråga var inte ens testat för slamfärg. Det bildades troligtvis någon slags hinna eller liknande som stötte bort färgen.

Pröva med att skrubba in färgen.

På bilden ser färgen rätt duktigt kritad ut - kanske du fick en variant med för mycket linolja i sig?

Produkten Falu Rödfärg är ett sk trademark. Det betyder att endast Falu Rödärg säljer just denna produkt.
Om färgen kommer från ex Flugger är det en typ av hybrid, skulle t ex kunna ha namn som Rödfärg eller Faluröd.

Det jag menar är att du troligen inte har Falu Rödfärg på väggen.

/Nils82

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.