34 801 läst ·
35 svar
35k läst
35 svar
Jag hatar vattenbaserade lackfärger!
Målade köksluckorna med Elegant Aqua och det blev väl OK men inte mer. Var förbi biltema och tog med mig en burk av deras vita lackfärg då jag skulle lacka ett par lister som iallafall inte syns.
Biltemas färg vinner lätt över beckers i både resultat och pris.
Numera är mina köksluckor lackade med biltemas färg, men om någon frågar så säger jag nog beckers för det låter ju så mycket bättre.......
Biltemas färg vinner lätt över beckers i både resultat och pris.
Numera är mina köksluckor lackade med biltemas färg, men om någon frågar så säger jag nog beckers för det låter ju så mycket bättre.......
Det här gamla trätoämnet är lika aktuellt fortfarande. Förutom vattenbasfärgernas sämre täckförmåga, kortare lagringstid, sämre skyddsförmåga m m, undrar jag om någon lagt märke till dess oförmåga att stå emot smuts och stänk?
Målade om köket med Alcro Sober Natur, matt 7 i en ljus latte-kulör. Måleributiken i Alvik, en stor, gammal, välrenomerad butik med mycket duktigt folk som vet allt, och dit jag alltid vänder mig när jag vill ha rätt och bra grejor, och tar kostnaden. Jag sa att det var till köket och frågade om den var avtorkbar, eftersom det stänker och skvätter i ett kök. "Jodå, visst, det är klart att den är avtorkbar".
Tre skikt och tre veckor senare, lyckas jag sopa omkull ett glas kaffe som också träffade väggen och skapade en brun "spöket Laban-profil" på väggen. Inom 4 sekunder torkades vägen intensivt med vatten och ren trasa. Tre gånger. Fläcken bleknade, men var kvar. Färgen suger åt sig kaffe, och släpper det aldrig ifrån sig! Är olyckan framme är det ommålning som gäller.
Pratade med butiken, som sa att kaffe är aggresivt och kan etsa sig in.
Men det är ju ett kök! Hur blir det med sylt, saft, te, rödvin, m m!?
Tja, det blir så med vattnbaserat.... blev svaret.
Ska jag hänga duschdraperier på väggen när vi får gäster?
Jag fick själv fråga vad man kan ytbehandla väggen med för att kunna hantera livsmedel i köket, och köpte matt polyuretanlack för 500:- att "täta" väggarna med, vilket naturligtvis blev blankare än som var tänkt, men vad gör man?
Dyrt blev det. Tog en jäkla tid och blev inte vackert.
Oacceptabelt!
Målade om köket med Alcro Sober Natur, matt 7 i en ljus latte-kulör. Måleributiken i Alvik, en stor, gammal, välrenomerad butik med mycket duktigt folk som vet allt, och dit jag alltid vänder mig när jag vill ha rätt och bra grejor, och tar kostnaden. Jag sa att det var till köket och frågade om den var avtorkbar, eftersom det stänker och skvätter i ett kök. "Jodå, visst, det är klart att den är avtorkbar".
Tre skikt och tre veckor senare, lyckas jag sopa omkull ett glas kaffe som också träffade väggen och skapade en brun "spöket Laban-profil" på väggen. Inom 4 sekunder torkades vägen intensivt med vatten och ren trasa. Tre gånger. Fläcken bleknade, men var kvar. Färgen suger åt sig kaffe, och släpper det aldrig ifrån sig! Är olyckan framme är det ommålning som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med butiken, som sa att kaffe är aggresivt och kan etsa sig in.
Men det är ju ett kök! Hur blir det med sylt, saft, te, rödvin, m m!?
Tja, det blir så med vattnbaserat.... blev svaret.
Ska jag hänga duschdraperier på väggen när vi får gäster?
Jag fick själv fråga vad man kan ytbehandla väggen med för att kunna hantera livsmedel i köket, och köpte matt polyuretanlack för 500:- att "täta" väggarna med, vilket naturligtvis blev blankare än som var tänkt, men vad gör man?
Dyrt blev det. Tog en jäkla tid och blev inte vackert.
Oacceptabelt!
Jag skulle aldrig måla med 7 glans på en vägg jag tänker hälla kaffe på. Oavsett vilket lösningsmedel den innehåller. När det gäller väggfärger så har de varit vattenburna sedan -51 typ, så är ett hyfsat beprövat koncept, men i det här fallet är det fel variant under omständigheterna.
Nästa gång du målar kök så bör du skaffa på en 20 glans, helakrylat. Om butiken säger "avtorkningsbar" så är det bevisligen inte likställt med hett-kaffe-tålig.
Nästa gång du målar kök så bör du skaffa på en 20 glans, helakrylat. Om butiken säger "avtorkningsbar" så är det bevisligen inte likställt med hett-kaffe-tålig.
Klicka här för att svara