6 615 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Fondvägg tapet, övriga väggar målas - hur göra? + smakråd
Det måste ju vara smartast att måla först och låta färgen gå förbi hörnet och in en liten bit på väggen som ska tapetseras innan man lägger tapeten. Sen har jag har läst att man ska låta tapeten gå förbi innerhörnet lite (lägg första våden 51-52cm in och runda in den lite på nästa vägg), gäller det även om tapetväggen bara är en fondvägg? Eller tror ni det blir snyggare att låta tapeten sluta skarpt i hörnet så att säga?
Tänkte också höra om någon har något bra råd. Tapeten är lite blå/turkos, och vi tänker oss övriga väggar åt det grå hållet (vita golvsocklar, tak och foder). Här behöver vi lite tips av någon med lite erfarenhet, är det lätt hänt att man väljer en för ljus grå? Eller är det kanske snarare tvärtom, att rummet blir för "tungt" om man väljer en för mörk?
Rummet är ett arbetsrum som ska ha skrivbord och bokhyllor.
Tänkte också höra om någon har något bra råd. Tapeten är lite blå/turkos, och vi tänker oss övriga väggar åt det grå hållet (vita golvsocklar, tak och foder). Här behöver vi lite tips av någon med lite erfarenhet, är det lätt hänt att man väljer en för ljus grå? Eller är det kanske snarare tvärtom, att rummet blir för "tungt" om man väljer en för mörk?
Rummet är ett arbetsrum som ska ha skrivbord och bokhyllor.
Ja, måla först som du säger. Fondväggen slutar du antingen skarpt eller hellre en liten bit innan hörnet.
Ang. färgråd så låter det väldigt konstigt. Har du en bild på tapeten? Blått är svårt mot grått. Kör du en neutral grå är det risk att den upplevs som gul t.ex. Jag skulle tro att en S1500N eller liknande är lagom om det inte ska ta överhand.
Ang. färgråd så låter det väldigt konstigt. Har du en bild på tapeten? Blått är svårt mot grått. Kör du en neutral grå är det risk att den upplevs som gul t.ex. Jag skulle tro att en S1500N eller liknande är lagom om det inte ska ta överhand.
Ska fondväggen sluta innan hörnet? Dvs mäta ~53,5cm för första våden menar du?
Här är tapeten: http://www.online-instagram.com/media/1130328693747003188_316913626
Den är ganska matt blå, åt det grå hållet.
Jag tänker mig en ganska kall grå, kanske silver eller mer åt gråvit, typ krita (har tittat på alcros färger). Vi var även inne på en sotig mörk men tror att det kan ta fokus från tapeten..
Här är tapeten: http://www.online-instagram.com/media/1130328693747003188_316913626
Den är ganska matt blå, åt det grå hållet.
Jag tänker mig en ganska kall grå, kanske silver eller mer åt gråvit, typ krita (har tittat på alcros färger). Vi var även inne på en sotig mörk men tror att det kan ta fokus från tapeten..
Tack, jag har bara tänkt tvärtom, dvs att tapeten ska fortsätta en bit förbi hörnet. Men jag tror ni har rätt, blir nog bättre att låta färgen runda istället!
En annan "vilken ordning ska man göra-fråga". Ska man måla element och fönsterfoder innan väggen eller kan man lika gärna göra det efter?
En annan "vilken ordning ska man göra-fråga". Ska man måla element och fönsterfoder innan väggen eller kan man lika gärna göra det efter?
Klicka här för att svara