Många tack, det var en nyhet för mig. Nästan konstigt att man ens fortsätter sälja glasfiberremsa då, om den inte ens bör användas...

Mikael_L
b8q skrev:
Många tack, det var en nyhet för mig. Nästan konstigt att man ens fortsätter sälja glasfiberremsa då, om den inte ens bör användas...
Jamen det är väl för att Martin T säger så...

Så många kommer väl in på Bauhaus och frågar efter just glasfiberremsa, antar jag.

T.o.m jag har köpt en rulle glasfiberremsa. ;)
När jag skulle göra garaget så var jag nyfiken på skillnaden, både att jobba med och slutresultat.
Så jag satt glasfiberremsa på höger långvägg, och pappersremsa på vänster.

Och jag tyckte båda var lika lätt att jobba med.
Och slutresultatet var helt likadant dagarna efter jag spacklat.

Ett år senare hade alla skarvar med glasfiberremsa spruckit, mycket eller ganska mycket. Och ingen skarv med pappersremsa spruckit. Eller ja... jag vill minnas att det syntes en minimal spricka i en enda skarv.

edit:
Men frågar vi Timell så kanske han påstår att höger vägg står precis på en curry-linje. :D

Martin_B
previous.gif Säger ju allt :)

Jag har banne med lyckats att få skarvarna, utan någon sorts remsa överhuvudtaget, mellan masonitskivor till att förbli sprickfria, med enbart spackel :D
Nu är ju förtjänsten naturligtvis inte min, utan det rör sig förmodligen helt enkelt inte särskilt mycket där. Men underlaget är trä, 22mm råspont närmare bestämt. Skarvarna går längs med ådringen (tyvärr) så där borde det ju uppstå sprickor. Men icke. Det är målat vitt och där finns inte ens hårfina sprickor.
Väntar bara på att sprickor skall uppträda, dock har det klarat sig hittils, i sådär 4 år nu.

Min egen jämförelse mellan glasfiber och pappersremsa visar att de är likvärdiga. Jag fixade två sovrum först med glasfiber (för jag var van med det) men sen tog det slut och då hade jag bara pappersremsa så jag tog det i övriga rum.
Varken glasfiber eller pappersremsor har lämnat några sprickor efter sig.

Dock har "pappershörn" spruckit lite här och var medan alla stället jag har metallhörn håller det ihop.

Att det spricker beror ju på rörelser och man spacklar ju oftast en glasfiberremsa direkt mot gipsskivan medan en pappersremsa "vått-i-vått" vilket gör att pappersremsan är helt "inspacklad" medan glasfiberremsan bara är "överspacklad". Spacklar man glasfiberremsan "vått-i-vått" tror jag att man skulle få samma effekt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.