3 780 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Problem att ta ned tapet(er) med ånga
Jag håller på att ta ned gamla tapeter från en putsad vägg. Det sitter minst tre lager tapet på väggen. Innerst en tunn tapet, därefter en tjock grå tapet och ytterst en tunn tapet. Jag gissar att den grå tjocka tapeten är något slags renoveringstapet.
Jag använder ånga för att ta bort tapeterna och det fungerar bra för de tunna tapeterna, men inte för den grå tjocka tapeten. Finns det något tips för att angripa denna?
Jag använder ånga för att ta bort tapeterna och det fungerar bra för de tunna tapeterna, men inte för den grå tjocka tapeten. Finns det något tips för att angripa denna?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om det är en tapet som är tät, antingen vinylatapet, eller målarfärg på den. Så kan det gå lättare om man punkterar den. Finns speciella skrapor med knivar som ligger på 8 - 10 mm avstånd- När man rivit upp ytan blir den mer mottaglig för vatten och ånga.
Inser nu att det som jag trodde var en tjock grå tapet är en vanlig tapet med ett lager spackel ovanpå. Kanske inte så konstigt att ångmaskinen inte fungerar då.
Vad gör man då? Slipar bort spacklet med ett grovt slippapper på excenterlip?
Vad gör man då? Slipar bort spacklet med ett grovt slippapper på excenterlip?
Klicka här för att svara