Hej,
Vi har rivit ner gammal tretex i ett rum och tänkte tillsvidare bara måla den bakomliggande råsponten vit. Vad ska man använda för typ av färg om man vill behälla träutseendet så mycket som möjligt? Behöver man använda kvistlack på spånt som har suttit i 44 år?

//J

Jag gissar att det är någon slags vitbetsad look som ni är ute efter? I så fall föreslår jag att du betsar med en vit bets.

Fördelen med att måla med riktig färg istället är att ni i större utsträckning förebygger gulning och kvistar som kan missfärga vitt på paneler. En bra panelgrund kan ni även lämna som färdig, matt yta, och bättra på senare med riktig lackfärg om ni vill fräscha upp eller behöver bättre slitstyrka.

Kvistlack ska du inte använda om du betsar, men om du målar är det en extra försäkring. Det är också fördelaktigt att tvätta panelen först.

Jag har målat en massa trä inne Herdins tak- och panelvitt. Det är en slags lasyr som innehåller kvistlack.

Bifogar en bild på gammal sågad panel jag målat två varv med kulör "helvit". Som du ser är det ingen genomblödning på kvistarna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naylor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.