Svårt att få en bra rubrik, hur som haver så ska jag måla om min lägenhet. Den är byggd 2014, så underlaget är det inget fel. Större delen av väggarna var dock otroligt dåligt tapetserade.

Väggarna är i dagsläget målade med NCS 0500-n, dvs. vitt, alla dörrfoder, snickerier osv. är målade i NCS 0502-y (som brukligt). Det skär sig för mycket, gillar inte gräddvita nyansen som foder osv. ser ut att vara i. Min plan är att måla i Nordsjövitt, då det känns som en rimligt kompromiss.

Har dock stött på ett problem, elementen. Min plan var att måla fram till fönsterkarmarna och ha originalfärgen kvar runt elementen.

Frågan är om det kommer se märkligt ut, rent spontant känns det som att nyanskillnaden är för liten vilket skulle göra det hela väldigt märkligt?

Elementet i köket är mycket kortare än bredden på fönstret (se bild), så om jag nu skulle gå på alternativet ovan, bör jag dra linjen längs med karmarna, eller flytta in den så att den är säg 5cm från kanten på varje sida av elementet?

Eller bör jag måla Nordsjövitt även bakom elementen?

• 20151209_191708812_iOS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Jag tycker du ska måla om väggarna i 0502-Y. Då kommer alla ytor att upplevas som vita. Vi har själva väggar och snickerier i samma kulör (0502-Y). Dörrfodren mm är sannolikt målade med oljefärg vilket gör det så mycket enklare att måla väggarna med en vattenbaserad färg.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.