Jag tänker på en färg som förr användes på väggarna i trapphus i flerbostadshus (kring 70-talet tror jag), med en gul eller annan ljus botten, och mörka prickar (som jag antar är en tillsats i färgen) som döljer smuts (och troligtvis också gör att sprickor etc syns mindre).

Har letat efter bilder, de två nedan är det bästa jag hittat även om de inte är jättetydliga. Tre frågor har jag kring detta:
1. Vad kallas denna metod / färg / tillsats?
2. Köps färgen färdig med tillsatsen, eller är det något man blandar själv? Eller lägger man på något sätt till prickarna efter målning av ytan?
3. Kan man "invertera" metoden så att man kan få ljusa prickar på mörk bakgrund? Eller blandat svarta och vita prickar på grå bakgrund?

Tacksam för svar!

prickar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

prickar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
C
Flingor eller flakes kallas det. Jag tror att man slänger på dem efteråt så det är inte en del av själva färgen.

Det heter flingfärg! Jag tror inte den finns att få tag på numera. Först rollade man en bakgrundsfärg och sen en färglös lack som var full med flingor, ofta svarta och vita. Det var en vattenlöslig akrylatfärg.

Den du länkar till är en golvfärg!
Kanske det går att smula ned flingorna från Hagmans i en färglös lack och få effekten du söker?

PVA-flakes, golvflingor, etc. Lite osäker på om det finns någon bra transparent produkt att blanda dem i idag, men flingorna går att köpa i alla möjliga färger i alla fall.

Det är just ett golv (betong) jag avser att eventuellt måla på detta sätt. Dock ett terrassgolv, så eventuellt lite bekymrande att Hagmans skriver att man inte bör ha flingorna utomhus. Nåväl, nu vet jag mer i alla fall, tack igen!

Syftet är att få terrassgolvet lite mer "levande" än vad det blir om man målar med en slät kulör (och eventuellt också lite mer förlåtande om det blir mindre sprickor i betingen). Samma sida nämner också färgsand och fogfria golv, så jag tänker kika vidare på de alternativen också.

Viktigt dock för konstruktionen att det blir ett diffussionsöppet färg/ytskikt, men det bör väl inte vara helt omöjligt att få till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.