Köpte självhäftande glasfiberremsa till spacklingen av nyuppsatta gipsskivor. Ser nu efteråt att man skulle sätta den direkt på skivan och sen spackla. Jag la istället ett tunt lager spackel först, sen remsa och sen lite till spackel ovanpå.
Vad tror ni, blir det heltokigt nu eller gör det kanske ingen större skillnad i hållbarbeten? *hoppas*

Oroa dig inte, det blir snarare bättre när armeringsremsan är omsluten av spackel på båda sidorna.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
b8q skrev:
Oroa dig inte, det blir snarare bättre när armeringsremsan är omsluten av spackel på båda sidorna.
Tack, snälla. Låter bra 😊

Det var så man gjorde före att de var självhäftande.
Det är enklare med självhäftande men du verkar ju klarat det ändå.

Protte

Men varför glasfiber.......? Pappen är överlägsen på alla sätt och dessutom det enda som är godkänt vid nybyggen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Varför är inte glasfiber godkänt? Mina målare som jag anlitade i somras vägrade använda pappen.

Hus Ama anger att papp skall användas.

3.5 Skarvremsa
AMA HUS 11 LCS
Till skarvspackling på gipsskivor ska alltid pappersremsa användas.

Skysodan skrev:
Varför är inte glasfiber godkänt? Mina målare som jag anlitade i somras vägrade använda pappen.
Troligtvis målare som inte klarar av pappremsor , det ställer lite högre krav på målaren att använda pappremsor

Skysodan skrev:
Glasfiberremsan klarar inte diagonala rörelser så bra. Det är som sagt bara den perforerade pappersremsan som är godkänd. Fast världen går inte under för att man råkat sätta en glasfiberremsa. Men som målare borde han vetat vad som gäller

Jag försökte med pappersremsa men spacklet fanns bara på jätteförpackning så det blev glasfiber.
Har man OSB eller annan skiva bakom så rör det inte på sig diagonalt.

Protte

Det har används glasfiber remsor i många år på vara byggen och det har inte varit några problem , men papp ska vara bättre .

Hej.
Jag har alltid haft ett tunt lager spackel och sen satt glasfiber och sen spacklat.
Aldrig haft någon spricka.
Ja AMA tycker ganska mycket. Dom tyckte ju att enstegstätad fasad var bra och det funkade ju. :rolleyes:
Kör du på med glasfiber om du vill. Det är nog bara pparagrafryttana här som kommer klaga. ;)

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Har under mina 15 år aom målare alltid använt glasfibr remsa, men nu när vi själv bygger nytt hus så bestände jag mig för knaufs spackel samt deras sheetrock pappremsor. Fungerar riktigt bra, dock tar det ju lite längre än med glasfiber remsa.

Polos skrev:
Det har används glasfiber remsor i många år på vara byggen och det har inte varit några problem , men papp ska vara bättre .
Det var ju pga problem med sprickor som pappremsan togs fram. Bara för att man alltid kört med en produkt betyder inte det att det inte kommer nyare och bättre.
Det finns alldeles för många bakåtsträvare i byggbranchen, bättre att främja utveckling än att stå med armarna i kors och tycka det gamla duger bra.

Stefan N skrev:
Det var ju pga problem med sprickor som pappremsan togs fram. Bara för att man alltid kört med en produkt betyder inte det att det inte kommer nyare och bättre.
Det finns alldeles för många bakåtsträvare i byggbranchen, bättre att främja utveckling än att stå med armarna i kors och tycka det gamla duger bra.
Våra målare kör med papp , men dom upplevde aldrig problem med glasfiber.
Vet att dom kör glasfiber på vissa ställen fortfarande bara för den bygger mindre än pappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.