Så jag rev ned tapet och halva väggen bestämde sig för att följa med. Har lite andra hål efter pluggar men inget i den här klassen. Ska jag köra i husfix här eller bör man ta något annat?

Kanske är svårt att se på bilden, men det är 5-6cm djupt.

Foto 2016-01-29 21 27 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det i lägenhet? I sådant fall skulle jag använda mig av gipsbruk - Det går enkelt att slipa/skrapa ned om det blir ojämnt eller fel. Lätt att blanda och lätt att applicera. Se gärna till att använda primer innan om underlaget är poröst.

Husfixen blir STEN-hård och blir det det minsta för tjockt måste man kliva på med diamant trissa för att få ned det hela.

Är det däremot i villa under marknivå med risk för att fukt tränger igenom skulle jag definitivt rekommendera en betong-baserad produkt.

• Gilla
Johndahlqvist och 2 till
  • Laddar…
Ah, precis. Det är en lägenhet. Funderade på om man ska köra husfix för att fylla ut det värsta och sedan lägga spackel/gips utanpå, men det är lika bra att köra gipsbruk istället?

Edit: Det är förmodligen lättbetongvägg om det spelar någon roll..

Redigerat:
Gipsbruk alla gånger - Skall du ha perfekt slätt resultat efter så avslutar du med vanligt spackel. Vill du att det skall få samma struktur som övriga väggar så går det fint med en fuktat svamp efter att det blivit lite hårdare.

Lättbetong spelar ingen roll - Kör på bara!

Gipsputs eller husfix. Husfix finns i mindre boxar om 5 kg medan gipsputs brukar vara i 25 kg säck...

Vattna ordentligt först med en blomspruta och fyll upp. Var försiktig så du inte fyller för mycket det är väldigt hårt och svårt att slipa!
Bättre att fylla upp med lite vanligt spackel sen istället.

Se också till så det inte rinner, då har du blandat för löst. Vippa hinken/byttan du blandat i och håll den på kant ett tag så ska putsen inte röra på sig, då är det bra.

anders07 skrev:
Gipsputs eller husfix. Husfix finns i mindre boxar om 5 kg medan gipsputs brukar vara i 25 kg säck...

Vattna ordentligt först med en blomspruta och fyll upp. Var försiktig så du inte fyller för mycket det är väldigt hårt och svårt att slipa!
Bättre att fylla upp med lite vanligt spackel sen istället.

Se också till så det inte rinner, då har du blandat för löst. Vippa hinken/byttan du blandat i och håll den på kant ett tag så ska putsen inte röra på sig, då är det bra.
Kikar man på byggmax så kostar 25 kilo gipsbruk 99 kronor medan 2.5kilo husfix ostar 179 kronor. Enkel matematik.

Brukar själv tänka i banorna vispgrädde när det kommer till gipsbruket. Har nog blandat ett par hundra kilo när man tänker efter...

EDIT: Såg nu att Classe säljer husfix 2.5kilo för 89.90 Sek.

Redigerat:
trattalask
Råkade nyligen ut för en liknande sak när jag "bara" skulle ta ner en hörnlist. Gick åt nästan en hel 2.5KG-paket med husfix. Men som andra nämnt, fyll inte ut för mycket, det är riktigt drygt att slipa ner. Ta hellre det sista med vanligt sandspackel.

Blev Husfix för mig också. Det enda Clas Ohlson hade. Ska fylla upp med vanligt spackel så fort jag är färdig med taket :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.