10 857 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Tapet sitter som berget, måste tas bort??
Får jag veta vilken färg köpte du på rusta? Köpte väv lim extra på rusta, måste faktiskt säga att jag är imponerad för att vara Rustas produkt. Än så länge är renoveringtapeten på väggen, faller den ej av imorgon så kommer Rusta få 10 stjärnor!Anna_H skrev:Det tryckta mönstret försvinner av renoveringsväv plus ett lager grundfärg. Och ja, det går bra med billig grundfärg. Jag använde Rustas sist, det tyckte jag blev bra. Däremot måste du spackla rejält för att få bort "rivkanterna". Sitter tapeterna bra är det bättre att bara skrapa lite i skarvarna och sedan spackla.
Problemet är att det går åt mer färg och du får måla fler gånger för att få täckning, färgen rinner lättare osv.Anna_H skrev:
Det skulle förvåna mig om du inte fått det svaret tidigare, men där är det i alla fall.
Tro mig, jag och många med mig, som faktiskt har provat bägge varianterna, billig rusta-färg kontra dyr Nordsjö-färg, har upplevt skillnaden, och den är inte liten. Min erfarenhet är att detsamma gäller alla färgtyper, till och med bottenfärg för båtar är samma skillnad. Been there, done that, upptäckt skillnaden, big time. Jag köper numera aldrig annat än märkesfärg, för jag vet att det är värt pengarna och att det inte blir dyrare, eftersom det går åt mindre mängd färg.
Det är inte tapeten du ska ge 10 stjärnor om den sitter kvar på väggen, det är limmet. Om det nu är det enda kravet du hardaffolina skrev:
Om det går åt en hel hink färg istället för att bli en liter kvar, vad är problemet? Att det täcker sämre har jag inte märkt. Eller menar du att det räcker med ett enda färglager av "märkesfärg"? Jag brukar få måla grundfärg plus två färglager av dem också.thomasx skrev:Problemet är att det går åt mer färg och du får måla fler gånger för att få täckning, färgen rinner lättare osv.
Det skulle förvåna mig om du inte fått det svaret tidigare, men där är det i alla fall.
Tro mig, jag och många med mig, som faktiskt har provat bägge varianterna, billig rusta-färg kontra dyr Nordsjö-färg, har upplevt skillnaden, och den är inte liten. Min erfarenhet är att detsamma gäller alla färgtyper, till och med bottenfärg för båtar är samma skillnad. Been there, done that, upptäckt skillnaden, big time. Jag köper numera aldrig annat än märkesfärg, för jag vet att det är värt pengarna och att det inte blir dyrare, eftersom det går åt mindre mängd färg.
Sedan beror det förstås lite på vad man målar, men målar man som jag vit färg på renoveringsväv som grund till tapet täcker ett lager av billigaste färgen mer än tillräckligt. Inte heller bryter de färg så vill man ha någon speciell nyans får man ju gå till färgaffären.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av billig respektive dyr färg, men jag vet vad jag själv har för erfarenheter, och jag har målat en hel del med bägge delar. Jag hann måla rätt mycket innan jag provade en riktig färg och insåg skillnaden. Därefter har jag testat bägge delar ett antal gånger, och dyr-färgen har varit markant mycket bättre varje gång. Eller rättare sagt, den billiga färgen har varit rena skiten i jämförelse, varje gång.
Visst, målar man vit färg på vit bakgrund, märker man kanske inget om man inte sett skillnaden, men måla en våd billig färg och en våd dyr färg, jämte varandra, så ska du nog se att du ser skillnad.
När jag grundat med billig färg, ser man i princip underlaget rakt igenom. När jag grundat med dyr färg, täcker den i princip direkt. Med en dyr färg får man täckning näst intill fullt ut redan med grunden, med en billig färg har man ofta inte full täckning ens efter 3 lager. Jag ska inte säga att det generellt är så, men jag har definitivt varit med om bägge varianterna.
Det har visat sig vara samma sak med båtfärger, som jag nämnde, och även med lackfärger på sprayburk, bil-lacker osv. Biltema och liknande är helt värdelösa att måla med, jämfört med de som kostar marginellt mer hos t.ex. mekonomen, eller nu senast köpte jag proffs-lack hos en firma som hette Lackman och spraylackade själv min bil. Jag häpnade verkligen över hur mycket lack jag kunde lägga på utan att det rinner, och jag hade aldrig ens själv kommit på tanken att spraya på det viset, om jag inte sett på youtube ett proffs som visade. Hade jag sprayat så med en biltemafärg hade det runnit syndafloder.
När det gäller färg är min erfarenhet att man får vad man betalar för, och när det gäller sprayfärger behöver man inte ens betala nåt mer alls knappt, bara handla i rätt affär. fast vill man ha proffskvalitet då är det nog ungefär dubbla priset mot biltema, men fasiken 4 gånger så bra.
Sedan kan ju inte jag garantera att det inte finns någon billig färg som är lika bra som en dyr, men av alla de varianter jag testat, har jag aldrig stött på någon som ens kommit nära.
Visst, målar man vit färg på vit bakgrund, märker man kanske inget om man inte sett skillnaden, men måla en våd billig färg och en våd dyr färg, jämte varandra, så ska du nog se att du ser skillnad.
När jag grundat med billig färg, ser man i princip underlaget rakt igenom. När jag grundat med dyr färg, täcker den i princip direkt. Med en dyr färg får man täckning näst intill fullt ut redan med grunden, med en billig färg har man ofta inte full täckning ens efter 3 lager. Jag ska inte säga att det generellt är så, men jag har definitivt varit med om bägge varianterna.
Det har visat sig vara samma sak med båtfärger, som jag nämnde, och även med lackfärger på sprayburk, bil-lacker osv. Biltema och liknande är helt värdelösa att måla med, jämfört med de som kostar marginellt mer hos t.ex. mekonomen, eller nu senast köpte jag proffs-lack hos en firma som hette Lackman och spraylackade själv min bil. Jag häpnade verkligen över hur mycket lack jag kunde lägga på utan att det rinner, och jag hade aldrig ens själv kommit på tanken att spraya på det viset, om jag inte sett på youtube ett proffs som visade. Hade jag sprayat så med en biltemafärg hade det runnit syndafloder.
När det gäller färg är min erfarenhet att man får vad man betalar för, och när det gäller sprayfärger behöver man inte ens betala nåt mer alls knappt, bara handla i rätt affär. fast vill man ha proffskvalitet då är det nog ungefär dubbla priset mot biltema, men fasiken 4 gånger så bra.
Sedan kan ju inte jag garantera att det inte finns någon billig färg som är lika bra som en dyr, men av alla de varianter jag testat, har jag aldrig stött på någon som ens kommit nära.
Fast nu är ju rustas vägg- och takfärg bland dom tjockaste färgerna man kan köpa. Har målat några garage med den och en sväng räcker nästan för att det ska bli bra. Har nog aldrig målat med en tjockare färg.thomasx skrev:Jag vet inte vad du har för erfarenheter av billig respektive dyr färg, men jag vet vad jag själv har för erfarenheter, och jag har målat en hel del med bägge delar. Jag hann måla rätt mycket innan jag provade en riktig färg och insåg skillnaden. Därefter har jag testat bägge delar ett antal gånger, och dyr-färgen har varit markant mycket bättre varje gång. Eller rättare sagt, den billiga färgen har varit rena skiten i jämförelse, varje gång.
Visst, målar man vit färg på vit bakgrund, märker man kanske inget om man inte sett skillnaden, men måla en våd billig färg och en våd dyr färg, jämte varandra, så ska du nog se att du ser skillnad.
När jag grundat med billig färg, ser man i princip underlaget rakt igenom. När jag grundat med dyr färg, täcker den i princip direkt. Med en dyr färg får man täckning näst intill fullt ut redan med grunden, med en billig färg har man ofta inte full täckning ens efter 3 lager. Jag ska inte säga att det generellt är så, men jag har definitivt varit med om bägge varianterna.
Det har visat sig vara samma sak med båtfärger, som jag nämnde, och även med lackfärger på sprayburk, bil-lacker osv. Biltema och liknande är helt värdelösa att måla med, jämfört med de som kostar marginellt mer hos t.ex. mekonomen, eller nu senast köpte jag proffs-lack hos en firma som hette Lackman och spraylackade själv min bil. Jag häpnade verkligen över hur mycket lack jag kunde lägga på utan att det rinner, och jag hade aldrig ens själv kommit på tanken att spraya på det viset, om jag inte sett på youtube ett proffs som visade. Hade jag sprayat så med en biltemafärg hade det runnit syndafloder.
När det gäller färg är min erfarenhet att man får vad man betalar för, och när det gäller sprayfärger behöver man inte ens betala nåt mer alls knappt, bara handla i rätt affär. fast vill man ha proffskvalitet då är det nog ungefär dubbla priset mot biltema, men fasiken 4 gånger så bra.
Sedan kan ju inte jag garantera att det inte finns någon billig färg som är lika bra som en dyr, men av alla de varianter jag testat, har jag aldrig stött på någon som ens kommit nära.
Den har dessutom fått bäst i test i olika tester. Så helt fel att använda den är det nog inte. Det är inte sån jättestor skillnad i pris heller om man jämför med lite "bättre" färger.
Klicka här för att svara