Håller på med renovering i vardagsrummet där två av väggarna är betong, tredje är betong/puts och den fjärde är gipsskiva.
Är nu fast på gipsskiveväggen sedan flera veckor tillbaka. Köpte Kiiltos tapetloss, men väldigt väldigt få bitar av tapeten går av. Köpte en gråskimmrig tapet, där rätt så mycket syns under. Och tapeten som är svårt att ta bort har starka kontraster och mönster. Plus en till vit randig tapet är under den mönstrade, så det blir mycket som kommer att synas.
1/4 av gipsväggen har jag lyckats att få helt ren men det tog flera veckor.
Provat med varmt vatten och disk-och sköljmedel men fortfarande samma sak.
Undrar om det finns något annat sätt som man kan göra för att underlätta borttagandet av tapeten??
Funderar på bredspackling eftersom jag inte har orken längre att dra av en cm tapet efter x timmar.
Det måste väl finnas någon mer alternativ som underlättar för mig och för att inte förstöra gipsväggen ännu mer?
Är nu fast på gipsskiveväggen sedan flera veckor tillbaka. Köpte Kiiltos tapetloss, men väldigt väldigt få bitar av tapeten går av. Köpte en gråskimmrig tapet, där rätt så mycket syns under. Och tapeten som är svårt att ta bort har starka kontraster och mönster. Plus en till vit randig tapet är under den mönstrade, så det blir mycket som kommer att synas.
1/4 av gipsväggen har jag lyckats att få helt ren men det tog flera veckor.
Provat med varmt vatten och disk-och sköljmedel men fortfarande samma sak.
Undrar om det finns något annat sätt som man kan göra för att underlätta borttagandet av tapeten??
Funderar på bredspackling eftersom jag inte har orken längre att dra av en cm tapet efter x timmar.
Det måste väl finnas någon mer alternativ som underlättar för mig och för att inte förstöra gipsväggen ännu mer?
Du kan ju testa en ångmaskin. Brukar finnas att hyra i färghandeln. Tapeten kan behöva skäras också för att få fukten att tränga igenom.
Annars om gipsväggen är skadad är ju ett alternativ att trycka dit renoveringsgips utanpå, eller riva och byta ut gipset.
Annars om gipsväggen är skadad är ju ett alternativ att trycka dit renoveringsgips utanpå, eller riva och byta ut gipset.
Om tapeten sitter så bra finns ingen anledning att ta bort den.
Bredspackla och grundmåla väggen en eller två gånger tills mönstret är borta. Betydligt enklare än att försöka ta ner en tapet som inte vill ner
Bredspackla och grundmåla väggen en eller två gånger tills mönstret är borta. Betydligt enklare än att försöka ta ner en tapet som inte vill ner
Köpte nyans cover up på byggmax idag, fick upp två våder. Problemet är att jag har glömt att spackla lite till ojämnheter men ansåg att det inte behövdes eftersom cover upen ska väl täcka över ojämnheter. Men fula mönsterj*veln syns fortfarande genom cover upen.
Menar ni att jag ska bredspackla en gång och därefter grundmåla 2 gånger med den billigaste färgen?
Har aldrig bredspacklat innan förutom spacklat skarvar, hörn och lite småfix.
Något tips för bredspacklingen så att det kan gå lite smärtfritt?
Menar ni att jag ska bredspackla en gång och därefter grundmåla 2 gånger med den billigaste färgen?
Har aldrig bredspacklat innan förutom spacklat skarvar, hörn och lite småfix.
Något tips för bredspacklingen så att det kan gå lite smärtfritt?
Nu när jag tänker efter för att det ska gå lite billigare och slippa mycket bredspackel.
Kan man grundmåla på resterande väggar där där alla har kvar fula mönstertapeten, tills det inte syns igenom, torka och därefter sätta upp tapeter?
Gipsskiveväggen ska jag bredspackla och vara snäll mot den så att den inte förstörs.
Kan man grundmåla på resterande väggar där där alla har kvar fula mönstertapeten, tills det inte syns igenom, torka och därefter sätta upp tapeter?
Gipsskiveväggen ska jag bredspackla och vara snäll mot den så att den inte förstörs.
Vad menar du med att mönstret syns, är det struktur i tapeterna? Att mönstrets färg lyser igenom gör inget, det försvinner när du målar, men det är nästan inga ojämnheter som försvinner av renoveringsväv, det döljer bara att din spackling inte varit helt 100%.
Aldrig någonsin använda billiga färger! Köp riktig färg som täcker bra.daffolina skrev:Köpte nyans cover up på byggmax idag, fick upp två våder. Problemet är att jag har glömt att spackla lite till ojämnheter men ansåg att det inte behövdes eftersom cover upen ska väl täcka över ojämnheter. Men fula mönsterj*veln syns fortfarande genom cover upen.
Menar ni att jag ska bredspackla en gång och därefter grundmåla 2 gånger med den billigaste färgen?
Har aldrig bredspacklat innan förutom spacklat skarvar, hörn och lite småfix.
Något tips för bredspacklingen så att det kan gå lite smärtfritt?
Självklart kan du måla först och eventuellt spackla om du upptäcker ojämnheter, och sen tapetsera.
Det tryckta mönstret försvinner av renoveringsväv plus ett lager grundfärg. Och ja, det går bra med billig grundfärg. Jag använde Rustas sist, det tyckte jag blev bra. Däremot måste du spackla rejält för att få bort "rivkanterna". Sitter tapeterna bra är det bättre att bara skrapa lite i skarvarna och sedan spackla.
En av badrumshantverkarna som var här när badrummet renoverades, passade på att fråga honom om han kunde veta vad det var. Grävde pyttelite i väggen så han sa att det var en gipsvägg. Tretex, någon form utav spånskiva?
Så som jag kommer skrapa, slipa tapeterna att jag kommer stå utan väggar snart!
Så som jag kommer skrapa, slipa tapeterna att jag kommer stå utan väggar snart!


