30 748 läst ·
12 svar
31k läst
12 svar
Måla på OSB?
Tjenare.
Jag har ett litet byggprojekt framför mig där jag ska bygga ett litet lekbord åt en grabb på två år, så jag hade tänkt göra det lätt för mig själv och köpa en osb-skiva, dela den på mitten, limma ihop/skruva, slipa och runda kanterna och sen på med lite färg för att göra det trevligare.
Eftersom OSB-skivorna är vaxade, är det någon speciell färg jag ska använda, eller duger det med något vanligt och sen bara dra på något extra lager?
Tar gärna emot tips!
MVH
Jag har ett litet byggprojekt framför mig där jag ska bygga ett litet lekbord åt en grabb på två år, så jag hade tänkt göra det lätt för mig själv och köpa en osb-skiva, dela den på mitten, limma ihop/skruva, slipa och runda kanterna och sen på med lite färg för att göra det trevligare.
Eftersom OSB-skivorna är vaxade, är det någon speciell färg jag ska använda, eller duger det med något vanligt och sen bara dra på något extra lager?
Tar gärna emot tips!
MVH
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Jag har OSB- skivor som ytskikt i mitt förråd. Dessa målade jag med vanlig väggfärg för 4 år sen och det sitter kvar än. Ge det några strykningar så täcker det bra!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Sätt en smal list utefter kanten också. Osb har en tendens att ge ifrån sig rätt mycket stickor. Även om du binder ytan med färg så tror jag att lite vild lek kan riva upp stickor från kanten.
Sätt listen med lim och några skruvar som håller listen på plats medan limmet torkar..
Sätt listen med lim och några skruvar som håller listen på plats medan limmet torkar..
Så även om jag gör kanten rund runt hela tror du alltså den kommer börja flisa upp?hempularen skrev:
Hmm, ja annars en relativt tunn kantlist skulle ju inte vara i vägen heller.
MDF är väl bra mycket dyrare?falkn skrev:
Anledningen jag tänkte på en OSB-skiva är just för standardmåtten de har. 900x2400x11, om man utgår från byggmax i alla fall. Så tanken är ju att just dela 2400 / 2 och lägga den ovanpå den andra skivan så man får ut 22mm i tjocklek, vilket blir alldeles perfekt för ändamålet.Pumba skrev:
Billigt och snabbt var baktanken hehe.
OSB är nog ingen höjdare till det ändamålet tycker jag. Istället hade jag valt en limträskiva som även de finns i 90-bredd, då slipper du både limma ihop för tjockleken och att sätta kantlist. Tror inte det blir mycket dyrare, även om det är dubbla priset så handlar det om kanske en hundring.
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Limträ är tyvärr långt mindre formstabil än OSB, och mycket dyrare.
Har själv bra erfarenheter med målad OSB. Bara slipa lite (korn 80-120), och helst stryk på en icke-vatten baserad grundfärg för att förhindra problem med träfiber som reser sig. Inomhus går det bra att spackla med vanligt lätt gips spackel om man vill.
Har själv bra erfarenheter med målad OSB. Bara slipa lite (korn 80-120), och helst stryk på en icke-vatten baserad grundfärg för att förhindra problem med träfiber som reser sig. Inomhus går det bra att spackla med vanligt lätt gips spackel om man vill.
För en liten bordsskiva ser jag inte att det skulle vara ett bekymmer med limträskiva. Jag gjorde ett enkelt bord för många år sedan av 27mm limträskiva med fyra ben som skruvade direkt i skivan, det har klarat mycket användande och många fester.
Klicka här för att svara