Hej alla!

Har ganska nyligen flyttat till hus o nu när vi kommit oss till rätta tänkte jag att det är dags att börja renovera.
Sagt o gjort så började jag idag med hallen.

I nästan alla rum i huset har dom som bodde här innan oss bara målat på tapeten utan att vattentesta o se om den sitter, vilket resulterade i att lite var stans har tapeterna bubblat sid undertill och spruckit:(. Det ser riktigt illa ut så idag satte jag ingång med jobbet att riva ner tapeten.
Det i sig var inga svårigheter förutom lite värk i handleden nu :p.
Men vad jag nu då undrar som nybörjare på detta är:D. Det ligger lite tapetludd kvar på väggen som inte vill bort, det är ett jätte tunt lager hur ska jag få bort det? Måste jag ta bort eller räcker det att sandpappra o sen bredspackla? Undertill är spånskiva så det sitter rätt så bra det där sista förutom små flickar.
DSC_2548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsa. Jag har snart gipsat hela huset eftersom jag hade spån i väggarna, det spricker i skarvar och blir aldrig bra annars.

Spånskiva är inte särskilt bra som underlag för nåt annat än målning... anledningen är att det uppför sig som ett levande material- det växer och krymper och rör sig beroende på luftfuktighet och temperatur. När du tapetserar tillför du rejält med fukt så spånet sväller och nr det torkar krymper det och tapeten tar stryk.
Det bästa är att montera gipsskivor utanpåoch rapetsera på dem. Gips är ett dött material.
Spån bakom kan ju vara bra om man ska skruva upp saker på väggen, även om osb eller plywood är bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.