kimf
Hey,

har en gammal vävtapet som ska ner, den är övermålad med en spärrande färg, så kan inte blötlägga den i förväg. ligger en envis papp bakom väven, se bild
DSC_0390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeten är satt rakt på betongvägg överallt, så behöver vara lite rädd om betongen så jag inte behöver spackla så jäkligt efteråt.
Själva vävtapeten går "helt okej" att riva ner i stycken, men pappen är riktigt envis.

Tips på att bli av med pappen smidigast uppskattas ödmjukast ;). Har tillgång till att låna någon ångmaskin för att blöta upp tapeter innan man river/skrapar ner dem. Funderar på att köra den rätt på pappen när vävtapeten är nerriven, sen skrapa med spackelspade eller liknande. Bra lösning tro?

Låter som ett hästjobb. Om du kan tänka dig sätta upp renoveringsgips 6mm ovanpå så kanske du sparar tid?

Du får ånga ner den om du nu nödvändigtvis måste ta ner allt, annars är det bara bredspackla ett par gånger på väven.

BirgitS
Jag har uppfattat det som att väven är spaltbar för att man normalt inte behöver ta bort pappen.

Det ser ut som jutevävstapet. Jag har huset fullt med sådana från 80-talet på gipsväggar och pappen/luddet går att skrapa ner om man blöter ordentligt med vatten med lite diskmedel i, väntar några minuter och sedan skrapar med en målarskrapa.

Jag vet inte om tapeten räknas som spaltbar. Det som blir kvar är under alla omständigheter inte så jämnt att det går att tapetsera på.

Jag tycker det var ganska enkelt att få ner dem men det tog förstås tid. Men att spackla eller sätta nytt gips tror jag tar längre tid.

kimf
Testade med ångaren, gick väl helt okej. Men kommer ta ett par timmar. Har varit fuktskada i rummet innan vi köpte kåken, så vill ha ner skiten då den luktar otrvligt och rädd att fläckar kryper igenom om vi bara bredspacklar över. Men underlaget är inte helt jämnt. Om vi inte åker på att bredspackla rummet, så blir det en hel del spackling ändå. Kanske blir att köpa några timmar av en målare. Så mycket annat att hinna med hör hemma nu.

Ska testa blöta med med vatten direkt, men ångaren och spackelspade funkade så pass bra att det kommer funka iaf.

kimf
Kort uppdatering och slutpledering. Ångmaskinen och spackelspade funkade relativt bra. Tagit en jäkla tid, men nu är det bara några få kvadratmeter kvar. Underlättade enormt att vara två då det är ganska tungt att stå att skrapa flera timmar i sträck

• Gilla
Fe1l
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.