richardtenggren
Hej, har börjat riva lite tapeter i vardagsrummet och upptäckte detta på putsen, ser ut som mögel tycker jag. Luktar lite unket nu sen vi rev ner dessa våder.

Vad tror ni?
Är det bara skrubba rent med något rengöringsmedel?

IMG_1605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1606.jpg
Skapa konto

IMG_1607.jpg
Skapa konto

Närbild

richardtenggren
Tog lite Cillit Bang Smuts & Mögel och en svamp och testade, det verkar släppa ganska lätt.

Celit Bang är bra. Men var har fukt eller vatten kommit från?
Oisolerad betongvägg eller odränerad suterräng?

richardtenggren
Vi bor på andra våningen i en BRF, vi fick höra när vi köpte lägenheten att man tidigare haft problem med en mindre fuktskada och då fått slipat om parketten. Tror att den berodde på att den gamla fasaden började bli dålig, man gjorde alltså en fasadrenovering i samma veva som detta uppdagades. Lite lustigt varför detta aldrig märktes, jag trodde man besiktigade för att se skadans omfattning?

Pratade lite kort med vår nuvarande Ordförande och detta var innan hans tid och den gamla styrelsen har inte lämnat någon info om detta.
Men han har upptäckt liknande problem hos sig (våra lägenheter ligger intill varandra) så han trodde detta kan ha uppstått pga samma skada i fasaden.

Behöver jag använda något ytterligare medel för att förhindra tillväxt?

Redigerat:
Spruta på klorin det dödar möglet.
Finns ju boracol att köpa men är lite osäker om det fungerar på väggen det är nog mer för trä har jag för mig.

richardtenggren
Precis jag läste om det men verkar ju vara ämnat för trä som du säger. Cillit Bang innehåller klorin, men det skadar väl inte att duscha hela väggen med lite klorin :)

När väggen ändå är ren så passa på att låna hem en fuktmätare och kontrollera att halten i väggen är schysst. Bara för att fasaden ska ha åtgärdats vid något tillfälle så är det inte garanterat problemfritt.

Mikael_L
Det verkar vara svartmögel, och det slutar växa så fort det blir tillräckligt torrt. Svartmögelsporer finns också "överallt" typ, så det börjar växa igen om det blir fuktigt, oavsett hur du har dödat av med klorin osv innan.

Så ta bort det som är nu, kör gärna lite klorin eller så om det känns bra, men du behöver inte gå till någon total överdrift. Kolla upp så väggen är helt torr nuförtiden, återställ.
Jape "mögel-fri" är designat mot svartmögel, kanske bättre än klorin.

Glöm inte att gärna ha mask på dig när du river, andas in svartmögelsporer är dåligt för hälsan.

Redigerat:
richardtenggren
Var rädd för det, jag ringde min vän som är byggingenjör igår då han erbjudit sig låna ut en fuktmätare tidigare, men tyvärr var det från hans tidigare jobb.
Ordförande sa att HSB troligen kunde fuktmäta efter semestern, men jag har avsatt semestern för att renovera.. Duger en billigare fuktmätare, i så fall vilken?

Ytterväggen är uppbyggd av två lager tegel med luftspalt emellan, så det finns inget organiskt i väggen, förutom alla lager tapet som fanns på insidan. Som Mikael_L skriver så verkar tillväxten avtagit, vilket bör innebära att fukten ej längre är kvar.

Så om väggen mot förmodan skulle vara fuktig ännu, fast det var för 4 år sedan ordförande upptäckte sin skada och fasadskadan uppstod innan detta, så om jag bredspacklar så har ju väggen fortfarande möjlighet att torka via luftspalten?

Ska kolla om jag hittar någon återförsäljare av Jape!

Mikael_L
jape finns att köpa hos diverse färgaffärer, du kan även kolla Jula, Bauhaus, K-rauta och sådana ställen.

Jag googlade lite, hittade en flashback-tråd !! .. där någon hade kollat ingredienserna för ett annat antimögel än Jape´s och konstaterat att det verkade vara samma som utspädd klorin.
Så istället för en 60cl flaska för typ 120 spänn blev det en flaska klorin + blomspruta ifrån ÖB för en tjuga.

Så det är inte helt olönt att kolla upp vad de dyra sakerna egentligen innehåller. ;)

richardtenggren
Då får det bli klorin och en blomspruta :) Tack!

Mikael_L
Kolla innehållsförteckningen själv. Det kan vara dumt att lita blint på flashback. :cool:

richardtenggren
Såg att det fanns hos Beijer, så jag kan lika gärna köpa en flaska där, 1 L kostade bara en hundring, innehållet verkade inte vara samma som klorin. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.