Självrengörande färger innehåller nano-produkter som ingen vet än om de är farliga för användaren, kanske inte så viktigt för en som målar om sitt hus men för målare som använder färgerna dagligen är det kanske mer viktigt

Åsa Lund
Målat en ny panel år 1983, hade inte behövt ommålning eller tvätt när vi flyttade 1998 = 15 år.

Målade nästa hus 2002 (tror jag). det var OK vid avflytt 2010.
Har nu hus målat 2012, och räknar med att det skall hålla sig tills jag flyttar för sista gången :p[/QUOTE]

Vi (=maken) målade vårt hus för 7½ år sedan med Demidekk Optimal som då vunnit Folksams tes om fasadfärger.
Nu i höstas när vi hade hantverkare hemma som bytte ytterdörrar åt oss frågade de om vi målat om huset inför dörrbytet? ;-)

(dörrarna som var kass efter 15 år var f ö Swedoor, riktigt skräp)

Huset jag målade 1983 målades med Nordsjö akrylat. Då kunde/fick inte färgaffären bryta Jotuns Demidekk.
Men vi grundade noga med ofärgad Trebitt. Ställde varje bräda med nederändan i en 10-litersspann Trebitt :)

Nästa hus var Demidekk "Grendegul" och nu samma, fast kulör "Morgondis".
Jag gillar det sista kulörnamnet. Morgondimma :)

Så värst mycket målande har vi inte behövt ägna oss åt alltså. Bra färger!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vet inte. Det ändrades väl på 1980- eller 1990-talet kanske, troligen succesivt, i miljövänlig anda.
Du har väl läst om problemen med svartmögel och de dåliga resultaten på färgtester senare år?
I slutet av 70-talet fasade man ut bl.a. pentaklorfenol, men gifterna togs inte bort utan ersattes av alternativ som tolylfluanid och IPCB. Dessa bedöms vara skonsammare mot miljön, vilket nödvändigtvis inte innebär att de är mindre effektiva - de kan till exempel vara verksamma i mindre mängder, ha mindre emissioner och cancerframkallande egenskaper, eller vara mindre benägna att lakas ur färgen.

Svartmöglet under senare år är till stor del orsakat av ett, för möglet, gynnsammare klimat.

... och bättre isolering av våra husväggar som är ytfuktiga längre tider efter regn/frost/kondens än när isoleringen var tunnare och varmare väggarna torkade snabbare ....
Det fastnar mer smuts på fuktig yta och med det blir det mer näring för all sorts mikroorganismer som frodas under vår och höst och alla dom fuktiga vintrarna och sommarna :)
Det var min egen teori :)
gaia

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bensaltensid fungerar perfekt.Köper från www.alltfraktfritt.se Är mycket billigare än alla specialprodukter. Behandla takpannor mot alg och mossa. Blanda i murbruk. Blanda i färg. Allt för att slippa alla slags påväxter.
Effekt kommer inte direkt utan det tar flera månader för att se resultat fullt ut. Tak håller sig rena flera år och man kan ju välja att kompletteringsspruta på norrsidor.

• Gilla
Seiken och 1 till
  • Laddar…
^ Off topic.

Tråden handlar om färger som gör anspråk på självrengörande egenskaper, inte vilka produkter man kan blanda i, och var man får tag i dessa, för att åstadkomma en eventuellt beväxningsförhindrande effekt.

EDIT: Och så har flera andra medlemmar redan nämnt båda produkten och hemsidan tidigare i tråden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.