Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig bli klokare på vad det betyder att sätta upp tapeter kant-i-kant. Vi tapetserade om själva med en tapet som sattes kant-i-kant och här syns skarvarna nästan inte alls. Nu provade vi att låta en målare göra det för att vi skulle kunna vara med barnen i sommar. Val av tapet blev åter en som skulle sättas kant-i-kant.Resultatet blev att flertalet skarvar syns tydligt och enstaka ligger om lott. Har försökt hitta något skrivet om detta och hittar då Besiktningsmannaboken som skriver:
"Tapeter ska vara uppsatta kant-i-kant alternativt med trådkant. Oavsett underlag ska slutresultatet alltid motsvara Referensyta klass 1 från Måleriets branschstandard."
Vad innebär Referensyta klass 1 från Måleriets branschstandard?
Finns det någon som känner till någon närmare beskrivning av vad kant-i-kant innebär, som man kan hänvisa till som konsument?

Välkommen till forumet.

Referensytorna är bilder, eller prover, som illustrerar slutresultatet. Det är egentligen ihopkopplat med AMA, eller snarare en branschspecifik förlängning av AMA, som är ett kodsystem vilket används för att föreskriva olika steg under byggnation. AMA säger dock inget om utseendet, utan bara, t.ex., bredspackling, grundmålning 1 gång, täckmålning 2 gånger - referensbilderna ger en godtycklig uppfattning om vad som anses vara ett acceptabelt visuellt resultat för respektive behandling.

I detta fall så tror jag tyvärr att ovanstående är irrelevant, såvida du inte uttryckligen har beställt tapetsering enligt Referensyta X? Målaren har blivit anlitad för att sätta tapeter på väggarna, och nu sitter de där. Men, självklart ska du ta ett snack med hen som gjorde jobbet om tapeten varken är konsekvent eller snyggt upphängd. Och, skicka gärna upp en bild här i tråden så får du säkert utlåtanden från fler medlemmar.

Stort tack för hjälpen! :) Målaren utlovade arbetet skulle motsvara vår egen tapetsering, som då borde vara en referensyta.

tommib
Dåså, då finns det inga oklarheter. Om målaren har sagt att resultatet ska motsvara det ni gjort och inte presterat det så finns skäl att klaga. Speciellt det där med tapet som ligger omlott, det ska inte förekomma alls vid kant-i-kanttapet. Hoppas att ni inte betalt någon än.

Jag har själv råkat ut för samma sak. Visserligen var det en lite knepig vägg och tapet men jag förväntar mig ett bättre resultat än att skarvarna syns på flera ställen och att mönstret inte är ordentligt ihoppassat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.