Färg, Måla & Tapetsera
viktorj: Hej Har ett Gunnebostaket med gröna stolpar. Funderar på att byta ut det gröna staketet och montera ett svart istället. Men skulle då behöva måla stolparna. Någon som vet om det går. Dom är väll plastbelagda på något sätt
hsd: Då jag har blandat själv så har jag använt terpentin, det är ju en liten del terpentin i linoljefärg så det känns bäst så
Sir Duke: Förstår hur du tänker! Grejen är att vi vill få bort fasadkänslan/utekänslan i uterummet. I dag är det samma fasadpanel som på resten av huset, målad i samma kulör. Så det känns verkligen bara som en inglasad balkong. Vi vill få något mer "innerumskänsla" och då siktar jag på att klä dörren med samma foder som inomhus.
SirMacke: [citat] Nix, inga sådana ventiler. Som det står ovan är elementet redan av.
grytlappen: Det vet jag dock inte. Var ett tips ifrån en som jobbat som målare i 40 år. Lite mer träskydds olja skulle vara bra. Är såpass liten mängd så tror ändå inte det borde vara något bekymmer. Men vad vet jag. Tycker det är märkligt att det inte torkar bättre. Förvisso skuggsidor..
qvintus4: Köpte rusta slamfärg i dag ,tycker den var ganska ok i nyansen men vill prova någon annan billig kanske lite mörkare . Förslag ?
daniel_se: [citat] Torkade bort drygolinen med lacknafta, och fick en vattenlöst som jag målade över. Blev sådär, torkar iaf.
prototypen: Enligt en fabrikant av limträ så ska du inte klarlacka limträ utomhus. http://www.martinsons.se/Allmän/Filer/System/Nedladdning/Limtra_guide.pdf se sidan 57 Protte
Bernieberg: Det är en djungel och genom våra projekt har vi spenderat mycket tid där inne... Om man tycker bäst om den netutrala eller gulbrutna vita är en smaksak, vissa håller på att gå under av snöblindhet när man målar neutral medan vissa, jag själv inräknad, tycker att den gulbrutna bara ser fadd och inrökt ut. Det göller i alla fall att välja ett av alternativen och hålla sig till det,
Martin321: Spackla,torka bort överflödigt spackel från väven(det utanför hålen) , sen måla.
BirgitS: Det finns många appar där man tar ett foto av rummet och sen kan "måla" väggarna som man vill men Dulux Visualizer kan även föreslå färger som passar ihop med den grundfärg man väljer. https://www.dulux.ie/en/inspiration/dulux-visualiser
Klicka: Ånga bort allt. Så slipper du bubblor när du spacklar.
klaskarlsson: Vitt är ju klassiskt till rött tegel (Då får du kura på en ny foderfärg iofs). Annars är ju jag en fan av grått - tex ljusare grå panel och mörkare knutar :) /K
JockeEriksson: Jag är inte säker på att det var pappersvitt från början. Jag tror inte det blir perfekt men målsättningen är bättre än nuläget. Det är svårt att fånga effekten på bild men i visst ljus ser det tyvärr inte så bra ut så jag skulle vilja få det (lite) bättre om möjligt.
qvintus4: Utveckla svaret, har du mycket erfarenhet av just den färg jag frågar om , vad är problemet med den när du målat med den färgen på ditt hus ?
A-Man_08: Känns inte som bets mer plastig yta, jag kommer testmåla ett fönster med grundfärg sedan snickerifärg för att se hur det blir.
Johnny Viking: Skrapat väggen där der var som värst. Blir nog bra till slut.
Stefan N: Tapetskarvar syns genom färgen om man inte tar ner dom eller spacklar. Man kan ju köra med renoveringstapet också men det är inget jag gillar att jobba med.
Jörgen Ö: Tycker det låter lattjo att mattläggare låter kunden spackla öht! Underarbetet är ju A o O, för att slutresultatet ska bli bra, kan se framför mig att om ni inte blir nöjda så kommer mattläggaren skylla på den som spacklat, och tvärtom.
freter: Hej! Jag har spanat in det fina ikeaskåpet Björksnäs. Det är vaxat, men jag skulle önska att det var vitvaxat. Tror ni att man kan göra det i efterhand? Blir det komplicerat? Kanske måste det poleras en massa? Vad tror ni?
magda136: Vi kör med fasadtvätt, det funkar bra. Jag börjar få kläm på skraptrycket nu så jag fort bort nödvändig gammal färg (men inte allt).
useless: Hej. Jag skulle behöva en eller två rullar av en tapet från Rusta som heter Skogens Konung. Är det nån som råkar ha nån liggandes så hör av er. Den verkar inte längre finnas i deras sortiment.
Korvfru: Hej! Jag målar om vårt fula matsalsbord. Det var tidigare i lackad ek och är numera vitt. Jag har målat med häftgrund. Sen har jag målat 2 lager med vattenburen lackfärg från Alcro. Min fråga är: behöver jag lacka med något speciellt lack på bordsskivan i efterhand? Isåfall vilken typ av lack? Har dålig erfarenhet av att det kan bli gulaktigt av lack, samt att penseldragen syns så
bomm: Jupp direkt på putsväggen. Dock var väggen målad sedan tidigare så den var ändå relativt slät. Oavsett metod så behöver du nog mer än ett lager med spackel, så har du inte väldigt bråttom så är det ingen fara ändå. Se till att "lägga" spackeln mot väggen så för du överblivet spackel framför dig. Har du spackeln 90° mot väggen så drar du bort allt och det blir för tunt