M
Mjolnir: Dörren är i massiv trä och målad i någon vit kulör sen tidigare som gulnat med tiden. Metallskåpet är gråmålar sen tidigare. Vad finns för maskeringstejp om jag vill maskera teglet som går runt dörren och dörrkarmen? Tänker på att underlaget jag vill maskera är ojämnt och poröst och vill inte att det kommer färg på det.
3 svar · 2,7k läst
H
Henri: [citat] Tack för tipset men jag tror inte fläckarna är feta. Minns inte att dessa enkla garderobsgångjärn är oljade eftersom det inte har funnits behov. På grund av slitage har svart metallspån hamnat på tapeterna.
2 svar · 2,1k läst
L
Liteavvarje: Det är nog för att är det mycket linolja så torkar den inte , utan kan bli kladdig , har känt det själv , googlade lite , alkydolja är lite tunnare och kryper in i trät lättare , kan vara en orsak
1 svar · 2,0k läst
mexitegel
mexitegel: Tror ju i och för sig att det är fullt möjligt att få plats med en renoveringsgips bakom luftvärmepumpen även om det är lite pyssel. Det borde finnas så mycket "spel" i installationen. Du kan ju köpa en skiva och börja där och se om det går. Skarvar ska ha pappremsor då dessa kan ta upp krafter i fler riktningar än glasfiber dito. Min erfarenhet med spånskiveväggar med Easy cover
12 svar · 3,5k läst
L
Liteavvarje: Ser inte ut att vara masonit men däremot spånskiva , om du gräver lite i kanten på en skiva , och det blir små vita träbitar som ser att vara limmade då är det spån , masonit ger ett brunt spån . Det håller bra för ånga , du ska ju bara ånga en liten bit i taget och skrapa allteftersom
1 svar · 3,5k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Det kan vara en tapet men tror inte du behöver bry dig om det. Det gröna ser poröst ut så är eventuellt grundfärg eller kanske spackel. I med du kanske ska göra en större renovering i framtiden så lös det lagom snyggt för nu med mjukfog :)
3 svar · 1,7k läst
·
M
Målarmästaren: beror ju på lite hur det ser ut. är det tveksam använda jag alcros tapetgrund, väldig nöjd med den.
3 svar · 1,5k läst
S
sharif: [citat] Kommer definitivt göra det hädanefter :)
15 svar · 12,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det är olika, men naturen är varm så en varmare färg matchar ju bättre. Ett klassiskt misstag är att måla huset i neutralgrått (t.ex. NCS S 2500-N) som i nästan alla lägen kommer att uppfattas som grålila. NCS S 2502-Y elimininerar detta.
12 svar · 50,0k läst
C
SBH: [citat] du tror på alkydlack. nyfiken på hur det funkar
4 svar · 8,0k läst
T
Tosse: Det beror på hur petiga ni är med resultatet. Ska det bli perfekt måste ni ta bort all lös tapet, spärrmåla och bredspackla. Om ni är mindre petiga kansske det duger att bara måla över allt som det är. Fyll eventuella hål med latexfog som ni drar av med en japanspackel. Att skära ut en ruta tapet och spackla bara där kommer antagligen vara svårt att få osynligt.
1 svar · 3,0k läst
R
Ragganof: Måla ett stryk, fläck spackla sedan över dessa. Sedan slipa igen, mycket enklare.
1 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag kan inte sånt här, men skulle man inte kunna behandla dem med trätjära? Kanske inte så kul att sitta på med cheviotkostymen dock :p
6 svar · 7,6k läst
M
mothership: Förvånar mig inte om du får räkna med 60-70 tusen inkl allt.
1 svar · 2,1k läst
S
Stefan1972: Hammarlack var det dummaste förslaget någonsin från en färgaffär.........Använder du det så kan man inte använda nånting annat sen eftersom det är silicon i den färgen. (en av anledningarna till att den ser ut som den gör)
2 svar · 9,0k läst
S
Sesulo: Har satt upp tre våder nu och det har gått fint. Perfektionisten i mig får dock lida då det inte alltid blir som jag vill :)
5 svar · 2,5k läst
X
xdigger: Jag köpte Cuprinols alkylat system nu när jag monterar panel på huset, kör enbart vattenlösliga, hur smidigt som helst att rengöra penslarna så nu kostade jag på mig lite dyrare anza penslar tom.
16 svar · 15,0k läst
C
ciao tutti: Hej, Jag ska måla och bättra lite på ett hus med putsfasad. Jag har köpt färg Weber silikonhartsfärg men nu ser jag att det står att man ska grunda med silikongrund. Man kan ju fråga sig varför de inte sa det i butiken? [bild] Anyway det jag undrar är om det måste vara Weber silikongrund eller om det går bra med något annat fabrikat exempelvis Nordsjö? Anledningen till att jag
0 svar · 2,1k läst
·
E
emde: Körde du Julas fog?
4 svar · 3,8k läst
L
Liteavvarje: Är det skydd mot regn för panelens överkant eller annan konstruktion , behöver du inte olja där vatten har inte ont i ryggen går lättaste vägen , finns ingen väg så finns det inget vatten , det rinner inte uppåt om det inte finns s.k kapilärkrafter
8 svar · 4,6k läst
S
snowjim: Dessa 2 verkar som ett bra alternativ : https://ubierzswojesciany.pl/ https://www.tapety-sklep.com/ Den sissta säljer Rasch tapeter för 150-160 kr mot 300 kr här i Sverige.
5 svar · 2,0k läst
richardtenggren
richardtenggren: Har tänkt införskaffa något liknande nedan till nästa gång det ska målas :) http://kiwitools.tictail.com/product/stak-rack-4-pack
17 svar · 9,2k läst
G
greverif: Tyvärr uppreglat spånskivegolv så det alternativet går bort.
4 svar · 1,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Flügger har fiberfilt som är tillverkad i flockad polyester. Finns både ogrundad (billig) och grundad (dyr). Sätts med vanlig vävlim kant-i-kant.
9 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Just till fönster och andra hyvlade snickerier utomhus har färgtillverkarna speciell fönsterfärg: http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/exterior/DEMIDEKK/DEMIDEKK-ultimate-fonster.aspx?gclid=CjwKEAjwqIfLBRCk6vH_rJq7yD0SJACG18frFmyLIikFaa4IOCWTRgz06M-M0QyDkB0RCvNfboay8BoC_R_w_wcB https://beckers.se/produkter/utomhus/fonster-snickerier
4 svar · 9,3k läst
larsbj
larsbj: Trätjära är nog lämpligt.
3 svar · 4,7k läst
G
Goelette: Har bestämt mig för att täcka över våra röda dörr och fönsterfoder med vitt. Funderar på färgval för hängrännor, vindskivor etc. Ett givet val är kanske vitt men jag undrar om någon kanske tycker att man bör ha en mörkgrå färg istället i takhöjd. Alla ideer är av intresse. Två bilder före målning och två bilder på det nu påbörjade garaget.
0 svar · 2,6k läst
·
E
SBH: [citat] vid ommålning. du skall bara färdig måla panelen
7 svar · 3,6k läst
BirgitS
BirgitS: Plastiskt trä kanske fungerar?
4 svar · 972 läst
S
Stins: Som rubriken lyder så undrar jag om Alcros Entre är duglig för ett garage golv? Har en 10litare ståendes så det hade ju varit förträffligt om den duger Plattan är målad sedan innan men det var många år sedan och inte jättemycket kvar. Tänkte avfetta golvet och spola av med högtryckstvätt och sedan låta torka.
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.