D
daniel_se: Beijer hade både 69mm och 95mm. Kommer inplastat och ser raka och fina ut. Min sambo tyckte den färdigmålade färgen kändes "tunn" och frågar sig hur slitstark den är på socklarna. Spontant tycker jag den ser bra ut men visst tre lager oljefärg kanske blir tjockare. Vad säger ni om slitstyrkan på färdigmålat?
5 svar · 2,2k läst
hahalj
hahalj: Ok, tack för att du delar dina erfarenheter.
6 svar · 5,2k läst
S
Stefan1972: hur brukar modern lackad plåt se ut efter några år då? Nä jag skulle nog måla om det gamla.
5 svar · 9,2k läst
·
Y
Yrrol: Tror inte den är så gammal, kanske värt att skrapa. Dock rädd att man skadar plattornas emalj.
2 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] På innerväggarna. Hela lilla huset, med undantag av våtrummen, har träpanel invändigt. Underbart vackert, fint, levande, kvistigt, naturligt, jordnära ...
5 svar · 1,2k läst
·
R
Ragganof: [citat] Kan inte helt förklara, är färg tillverkarnas våta dröm att lyckas producera en färg som man kan fläcka sedan. Och dom kan faktist, jag är med och testar nya produkter innan dom lanseras. När dom tillverkar liten upplaga i "labb" så funkar det, men när det sedan massproduceras är det nått dom inte får till. Vissa färger är bättre och sämmre, gula färger tex är helt
8 svar · 8,9k läst
Tedde74
Tedde74: Fantastiskt! Tack för hjälpen!
4 svar · 3,4k läst
S
Syren243: Jäpp. Med geersåg blev vinklarna bättre inte bra men bättre. Felen beror nu enbart på hantverkaren åtminstone. Tack för hjälpen!
9 svar · 10,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Du lär behöva efterdra med pensel för ett bra resultat.
1 svar · 4,9k läst
L
Liteavvarje: Kan inte tänka mig just nu vilken färg som är där , men om den dammar lite , så tror jag du kan måla med en färg som inte är så tät , utan andas , späd ut den en första vändan för att få en botten , prova lite lätt i ett nedre hörn först , då biter den nog säkert , inte så ovanligt med äldre färger som dammar , har oxiderat på ytan
3 svar · 2,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag testade en annan lösning för att få fäste på limfärg och nämner den här eftersom jag inte sett den diskuterats tidigare. Jag använde Cascos Primer 3698 som används för att prima sugande ytor vid t ex kakling, spackling och liknande (det är en vinylacetatpolymersuspension, dvs samma sak som trälim och kvistlack). Denna blandades med vatten enligt instruktion och applicerades på
1 svar · 4,6k läst
·
L
Liteavvarje: Spackla igen sprickorna , dom framträder med målarfärg
1 svar · 1,8k läst
S
sblixten: [citat] Klart en hel tapet som skarven faktiskt är blir högre än rester av den ;)
26 svar · 12,5k läst
Tomture61
Tomture61: Stirra dig inte blint på tester ,tester är nog bra men verkliga livet bättre Linoljefärger kräver iofs tätare ommålning på utsatta väderstreck . I ditt fall med täcklasyr funkar inte linoljefärger dock.
5 svar · 2,8k läst
useless
useless: Jag målade några lagningar på släpvagnen med zinkspray och kan intyga att det blir en matt jämngrå yta. Dessutom relativt mörk, så det syns tydligt vart man har bättrat.
1 svar · 2,0k läst
R
Ragganof: Du ligger iallafall 10h för högt anser jag.
11 svar · 1,7k läst
M
mattie_river: Hej! Har en hall i 40-talslägenhet som jag tänkte sätta microlit. Väggarna är lättbetong med kalkluftbruk på. Dragit ner alla halvlösa gamla lager väv och tapeter. Innersta lagret påminde om nåt mjölkpappsaktigt (men inte direkt våtstarkt) och under det ser det ut som väggen är målad med matt snickerifärg. Det är det dock INTE. Blöter man en trasa så färgar det av sig. Lite
0 svar · 1,1k läst
Polacoloco
Polacoloco: Måla! Vi tog fram en gammal gips (beige) som var spacklad med gipsbruk (vitt). Tanten satte upp en vit tapet och det lyser genom ganska bra. Var även supernoga med att spackla ordentligt och få skarvarna rätt.
7 svar · 4,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Är väl juste med lite struktur i färgen ? Du får hälla i lite extrakryp där det blir för slätt bara ;) /K
4 svar · 1,8k läst
E
SBH: Vad rekommenderar dom som gjort panelskivorna? Om du vill kan du ju spackla hålen.
1 svar · 2,6k läst
TeroM
TeroM: [citat] Ungefär som jag skrev i nedan inlägg. Kolla på instruktionerna jag länkade till. Jag följde dessa och det blev bra, syns inget av skarvarna i varken vägg eller tak och knappt ngn slipning alls. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-1074#post-2709421
6 svar · 3,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ta dit en erfaren målare och fråga om han kan se vad det är för sorts färg?
1 svar · 784 läst
holmberg87
holmberg87: [citat] Japp är det synligt bör det vara målat också☺
11 svar · 3,4k läst
P
peroande: Ni behöver inte tvätta väggen. Jag har målat på många väggar med tapetklisterrester på utan problem.
5 svar · 12,7k läst
·
T
Tosse: [citat] Ja, det lär det göra.
7 svar · 6,3k läst
F
Fedtmule: [citat] Tack snälla Peter, det kommer att funka(y)
2 svar · 1,4k läst
H
Horace76c: Jaa, tar och bumpar den här tråden igen. Har rivit ut golvet i ett källarrum och ser nu att tapeten på ytterväggarna släppt lite i nederkant, samt att den spruckit (väldigt lite) på ett par ställen. Rev bort lite tapet, och efter att ha mördat mor och son silverfisk som kröp ut såg jag att limmet sitter kvar på putsen. Tänkte nog ånga bort tapeten om ingen tycker det är en dålig
3 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, frågan är ju om du vill ha panelen laserad, så träets ådring och struktur lyser igenom, eller täckmålad. Täcklasyr är väl lite grand både och eller varken eller. Bara att välja :)
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.