Vi ska låta en mattläggare sätta våtrumstapet i vårt badrum. Väggarna är gipsade och nu ska vi spackla, men började då fundera på hur? Våtrumsspackel har vi köpt men ska man sätta silikon och/eller glasfiberremsor och spackel i hörnen? Är det något annat vi ska tänka på?
Tacksam för svar då vi redan ringt mattläggaren flera gånger för att fråga saker och han börjar nog tycka att vi är ganska tjatiga ;)

Jag tror att du borde använda något cementbaserat spackel istället. Rådgör med mattläggaren vad han föredrar för någon produkt.

Moltas skrev:
Vi ska låta en mattläggare sätta våtrumstapet i vårt badrum. Väggarna är gipsade och nu ska vi spackla, men började då fundera på hur? Våtrumsspackel har vi köpt men ska man sätta silikon och/eller glasfiberremsor och spackel i hörnen? Är det något annat vi ska tänka på?
Tacksam för svar då vi redan ringt mattläggaren flera gånger för att fråga saker och han börjar nog tycka att vi är ganska tjatiga ;)
Jag tror inte att ni ska ha silikon under mattan eftersom varken lim eller färg fäster på det.

Kolla med leverantören av vald matta vad de anser är optimalt underarbete, HusAMA anvisningar, eller en guide som t.ex. https://forbo.blob.core.windows.net...isning_vatrumsvagg_tatskiktsvagg_20151109.pdf

• Gilla
TNN
  • Laddar…
Spacklet ska va våtstarkt och det är inte ett våtrumsspackel som enbart är mögelbehandlat.

Stefan N skrev:
Spacklet ska va våtstarkt och det är inte ett våtrumsspackel som enbart är mögelbehandlat.
Vad kallas då spackel för våtrum som är våtstarka? Scotte LW anges vara våtstarkt och har enligt min uppfattning en mycket hårdare yta, som bör kunna förklaras av högre andel bindemedel = våtstarkare.

Även vi är i fart med att göra badrum med våtrumsmatta och pratat med mattläggare ang. detta med kartonggips och spackel.

Enligt de vi har pratat med ser upplägget ut som så att om jag fixar skivmaterial på väggar (P30 plyfa+kartonggips med förskjutna skarvar)
Det ska då inte behövsas någon remsa i skarvarna samt att jag kör första lagret med spackel (det sjunker in) så gör dom sista lagret med spackel. På så sätt får dom ta ansvaret för hur det ser ut när mattan är lagd. Tydligen ska vanligt LV räcka.
Inget behövs göras i innerhörn bara gipset sitter "tight" sas. Gipset ska även sitta så tight det går runt rörgenomföringar och avlopp.

Synpunkter?

Dizzy84 skrev:
[...]
Gipset ska även sitta så tight det går runt rörgenomföringar och avlopp.

Synpunkter?
När man säger "tight" runt rör och avlopp så betyder det enligt GVK att det får vara en glipa på max 2mm. Det gäller alltså att inte slarva med måttsättningen när man tar hål i gipsskivorna.

Själv så drog jag Alcros mjukfog som är avsedd för våtrum i alla innerhörn samt i övergången mellan tak och vägg.

Janus82 skrev:
När man säger "tight" runt rör och avlopp så betyder det enligt GVK att det får vara en glipa på max 2mm.
Exakt!
Ungefär så lät vårt möte också.
Dock betyder en glipa på 2mm att man kan använda ett borr/hålsåg som är 4mm större än tänkt hål. Så "snäll" var inte min mattkille! 😝
Men mer exakt än 4mm (2mm glipa) tror jag inte är möjligt!

Några genomgångar för oss blev mer än 2 mm glipa då genomföringarna inte blev centrerad. Tänkte fylla igen lite när jag spacklar. Ska jag göra det med våtrumsspackel eller någon fog? Läste att silikon ska inte användas då våtrumsmattan inte fäster på den.

Det bästa är ju att prata med mattläggaren och höra vad den säger. Annars så skulle jag rekommendera någon sorts mjukfog. Sånt använder man ju normalt i innerhörn och där fäster ju våtrumsmattan bra.

Tycker det låter lattjo att mattläggare låter kunden spackla öht!
Underarbetet är ju A o O, för att slutresultatet ska bli bra, kan se framför mig att om ni inte blir nöjda så kommer mattläggaren skylla på den som spacklat, och tvärtom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.