2 610 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Renovering radhus
Hej alla glada renoverare,
Det är främst ytskiktsrenovering (1 rum 32 kvm, 1 rum 15 kvm, en hall 15 kvm, ett kök, och en trappa, som ska göras till och börja med så min fråga är egentligen följande:
Jag planerar att byta golv, måla typ allt, dvs: tak, köksstomme, väggar och lämna in luckor på ommålning.
Tänkte börja med att ta bort lister men bör jag lämna golvet fram tills målaren har målat färdigt och därefter riva golvet (tänkte för att målaren ska behöva täcka allt), är det en bra plan?
Jag ska också renovera trappen bör jag göra det innan eller efter målaren varit där?
Är det någon som har lackat om luckor? blir det bra? köket är relativt nytt men inte alls den färgen som vi önskar.
mest vävtapet så jag räknar nog med spackling 2 gånger och två stryckningar överallt förutom köksstomme. Detta tänkte vi sälja, tror ni att 65 000 är rimlig budget?
Jag räkna med att göra golvläggning själv + lister vilket jag tror kommer landa på ungefär 35 000 (350 kr /kvm + lite varuköp.
Målning av luckor räknar jag på ca 13000 - 15000, (lackerare)
Trappa, 15 000. (trapprenoverare)
Tanken när jag är färdig är att jag vill att det ska se "nytt" ut. Är det något jag glömt eller kalkylerat helt galet?
Tack så mycket
Det är främst ytskiktsrenovering (1 rum 32 kvm, 1 rum 15 kvm, en hall 15 kvm, ett kök, och en trappa, som ska göras till och börja med så min fråga är egentligen följande:
Jag planerar att byta golv, måla typ allt, dvs: tak, köksstomme, väggar och lämna in luckor på ommålning.
Tänkte börja med att ta bort lister men bör jag lämna golvet fram tills målaren har målat färdigt och därefter riva golvet (tänkte för att målaren ska behöva täcka allt), är det en bra plan?
Jag ska också renovera trappen bör jag göra det innan eller efter målaren varit där?
Är det någon som har lackat om luckor? blir det bra? köket är relativt nytt men inte alls den färgen som vi önskar.
mest vävtapet så jag räknar nog med spackling 2 gånger och två stryckningar överallt förutom köksstomme. Detta tänkte vi sälja, tror ni att 65 000 är rimlig budget?
Jag räkna med att göra golvläggning själv + lister vilket jag tror kommer landa på ungefär 35 000 (350 kr /kvm + lite varuköp.
Tanken när jag är färdig är att jag vill att det ska se "nytt" ut. Är det något jag glömt eller kalkylerat helt galet?
Tack så mycket
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Beror nog på vad som finns under golvet. I vårt fall var det gammal parkett resp. linoleumplattor under och det var ju utmärkt underlag för hantverkare (och den borttagna parketten gick att sälja). Ett par dörrfoder fick man ta bort för att kunna få bort golvet och det var ju bra att få bort dem innan målningen eftersom borttagningen kan skada väggen.V VetarN skrev:
Har ju varit en vanlig metod i 40 år eller så.V VetarN skrev:
En vävtapet kan vara spaltbar och i så fall slipper man tjock bredspackling.V VetarN skrev:
Beror väl på hur trappan ska renoveras.V VetarN skrev:
V VetarN skrev:Hej alla glada renoverare,
Spännande projekt, lycka till!
Visa gärna bilder - det är lättare att ge feedback då.
Ska du byta golv eller slipa och lacka/olja? Oavsett så täck allt, så kan du ta bort damm o allt lättare. Kan också möjliggöra en flytt av golvet till landställe/ngn som behöver om det funkar.
Hur ska du renovera trappan? Måla?
Det är smidigt och kul att lacka om hos lackerare - och du kan verkligen få de färger du önskar.
Du kan se min renovering av radhus byggt -70 här www.byggaombloggen.com
Tack så mycket
Klicka här för att svara