Byggahus.se

Jotun Drygolin torkar inte!

1. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Jag ska måla om äldre fönster och karmar och foder. Colorama sålde mig Jotun Drygolin färg och Bostik Maxi Seal fog att täta mellan karm och underbleck, samt laga lite. Skulle vara det bästa, 170 spänn för en tub.

Fogen var väldigt lättarbetad, men nu när jag målat så torkar inte färgen där jag målat över fogen!! Det var mycket tradist och springor så det blev en del fog. Färgen är fortfarande klibbig efter 72 timmar. Vad gör jag?!

2. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Står klart och tydligt på Bostik Maxi Seals produktinformation, att bara vattenbaserade färger kan användas för att måla över med. Jotun Drygolin är en alkydfärg (oljabaserad) och kan därmed inte användas. Gå tillbaka till butiken och klaga och begär att få nya prylar gratis.

3. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Vad gör jag då? Torkar bort det som inte torkar och målar över med en vattenbaserad färg? Är inte så sugen på att skära bort all fog jag lagt. Och där jag inte fogat har ju färgen torkat fint och är stenhård.

Colorama........

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Du kanske kan måla över allt med en vanlig fönsterfärg, alltså vattenburen alkydoljefärg. Typ Beckers fönsterfärg eller motsvarande från annat fabrikat.

Färgen som inte torkar måste du torka/tvätta bort på något sätt.

Min erfarenhet är att man ska vara lite försiktig med färgråd i handeln om de inte kommer från en målare.

• Laddar…
  5. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Okej tack. Jag får testa.

6. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Om du använder fönsterfärg gör du nog klokt i att måla med avsedd grund innan också.

Annars kan du ju fråga Colorama också, men vet inte om du litar på dem längre?

7. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Gjorde det. De trodde att kombinationen skulle fungera, men om färgen inte torkar ovanpå fogen rekommenderade de att torka bort färgen och byta till en vattenbaserad färg istället. De bjuder på ny färg och verktyg. Så det var ju sjysst.

• Laddar…
  8. Martin321
    Medlem · stockholm · 335 inlägg

Martin321

Medlem
    Hur gick det?

9. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Torkade bort drygolinen med lacknafta, och fick en vattenlöst som jag målade över. Blev sådär, torkar iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.