M
Hej!

Har köpt ett 80-tals-hus med genomgående mörka trälister i både golv och tak, fönsterkarmar och dörrkarmar.

Först hade jag tänkt att ljusa upp det men ju mer jag funderar undrar jag om inte kontrasterna i det kan vara fint med rätt färger och inredning i övrigt. Gillar att allt inte bara är vitt, vitt och vitt...

Någon annan som valt att behålla mörka trälister men fått till en modernare känsla inomhus? Hur tänkte ni då?

Åsa Lund
Måla dem grå?

M
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Måla dem grå?
Problemet är att ALLA lister är mörkbruna. Tak, golv, sidokanter, fönster. Hade nog kunnat byta till vita annars men vet inte hur det blir när så himla mkt är mörkt trä...

Åsa Lund
Köper du nya lister (vilket går hyfsat fort) är karmarna ff kvar...

M
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Köper du nya lister (vilket går hyfsat fort) är karmarna ff kvar...
Jo, det är ju det. Funderade mest om nån haft samma utmaning och lyckats få till det rätt modernt...

Åsa Lund
Har massor med sådana lgh "i tjänsten". Ska bli spännande att se vad du får för svar

J
Tror det var en liknande tråd tidigare, då nån som funderade på måla om inför framtida försäljning.

Jag tycker personligen att mörkt trä kan vara snyggt i rätt miljö, samtidigt förstår jag att det känns "daterat" - men ofta tycker jag ändå att hus brukar "hålla ihop" så börjar man måla allt i ett "brunt" 80-talshus vitt så tror jag det som du är inne på blir väldigt "tråkigt". Efter 30-40 år renoveras många hus "sönder" för att man är trött på hur det såg ut. Låter man tiden gå lite till så börjar folk vilja ha tillbaka utseendet. Tror 50 och 60-talshus är där idag, det som revs ut för 20 år sen återställer folk idag till hur det såg ut från början... :)

Jag växte upp i ett 20-talshus som hade mörkbetsat trä i hallar och trappa, men alla sovrum, matrum, finrum etc hade vita/gråa lister. Dörrarna var alltså målade vita på ena sidan och träbruna på andra. Minns inte exakt var målningsgränsen var i karmen. Tyckte det var rätt snyggt, men kanske är jag skadad sen barnsben. Jag tror det var gjort så här redan när huset byggdes.

Men det jag vill säga är att du kan ju börja att måla listerna vita i ett eller två sovrum, inte hela huset...

Framförallt tror jag man ska vara försiktig med exteriören, att byta till vita fönster exteriört (om det varit bruna) kan göra en väldigt stor skillnad (på gott och ont beroende på smak).

• Gilla
milimani och 1 till
  • Laddar…
Y
Jag ångrar inte att jag bytte listerna och målade fönster, dörrkarmar osv från brunsvart till vitt inne, däremot likt JohanLun skriver så ångrar jag att jag även ändrade utomhus, blev inte bra alls.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
Tack för bra svar! Det är bara interiört jag tänker på en förändring de kommande åren isf men jag funderar just på om det är snyggare att ha alla lister enhetliga eller börja modifiera runt det hela, så det inte slutar med att det blir ert enda hopkok av färger :)

Ska fundera ett varv till iaf helt klart.

J JohanLun skrev:
Tror det var en liknande tråd tidigare, då nån som funderade på måla om inför framtida försäljning.

Jag tycker personligen att mörkt trä kan vara snyggt i rätt miljö, samtidigt förstår jag att det känns "daterat" - men ofta tycker jag ändå att hus brukar "hålla ihop" så börjar man måla allt i ett "brunt" 80-talshus vitt så tror jag det som du är inne på blir väldigt "tråkigt". Efter 30-40 år renoveras många hus "sönder" för att man är trött på hur det såg ut. Låter man tiden gå lite till så börjar folk vilja ha tillbaka utseendet. Tror 50 och 60-talshus är där idag, det som revs ut för 20 år sen återställer folk idag till hur det såg ut från början... :)

Jag växte upp i ett 20-talshus som hade mörkbetsat trä i hallar och trappa, men alla sovrum, matrum, finrum etc hade vita/gråa lister. Dörrarna var alltså målade vita på ena sidan och träbruna på andra. Minns inte exakt var målningsgränsen var i karmen. Tyckte det var rätt snyggt, men kanske är jag skadad sen barnsben. Jag tror det var gjort så här redan när huset byggdes.

Men det jag vill säga är att du kan ju börja att måla listerna vita i ett eller två sovrum, inte hela huset...

Framförallt tror jag man ska vara försiktig med exteriören, att byta till vita fönster exteriört (om det varit bruna) kan göra en väldigt stor skillnad (på gott och ont beroende på smak).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.