Hej!

Jag har målat om i stort sett hela huset, just då så målade jag även lister med vanlig väggfärg bara för att slippa maskera och se nyansskillnaden. Nu är det dags att göra om och göra rätt.

När jag googlar så står det att jag ska använda snickerifärg och sedan lackfärg, jag får inte fram om det är någon skillnad på dessa? Kan man köpa lackfärg på rusta för att måla dörrfoder och lister? Är Biltema bättre och/-eller billigare?
När det är dags för att måla, tvätta och slipa först? Ruggar man bara upp eller är det mer slipning än så som väntar?

Sedan ska insidan av fönsterna målas, dom är mörkbruna idag och ska bli vita. Är det samma procedur där? Tvätta, slipa, grundmåla och sedan täckmåla med lackfärg?

Panel på altanen är idag brun, även den ska bli vit men är full i kvistar. Vad blir billigast och smidigast? Måla över med kvistfärg, grundmåla och täckmåla eller bara vitlasera?

Tacksam för svar.

Billig färg ( Rusta, Biltema) blir ofta mycket dyrare än kvalitetsfärg typ Alcro, Caparol, Flugger och Nordsjö. Detta då billig färg täcker dåligt och det går således åt mer färg än med " bra " kvalitétafärg.

Behandlingsgång:
- Tvätta med målartvätt
- Slipa lite lätt med 180 papper
- Täckmåla 2 ggr
Grundfärg behövs endast om det är trärent.

Behandlingsgång Fönster:
- Tvätta
- Slipa med 180 papper
- Grundmåla med Panelgrund för att undvika genomslag
- Täckmåla 2 ggr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.