Jag har rivit bort en vinyltapet och nu är det fullt med pappersrester kvar på väggen. Sitter lite löst på någon våd i mitten på dom, inte så farligt. Har testat att lägg på lite lim för att se om det bubblar upp. Det gjorde det också. Men jag undrar om det limmas fast igen mot den andra tapeten och sjunker tillbaka när jag lägger på rikligt med lim och de nya tapeterna?

För att rensa väggen som den är nu lär ta en evighet. Lär spara ganska mycket jobb om jag bara kan spackla ojämnheterna och lägga på nya tapeter.

• Vägg med bortriven vinyltapet som lämnat ojämna pappersrester och lösa våder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med rester av bortriven vinyltapet och vita limfläckar, redo för renovering.
    Skapa konto
  • Vägg med ojämna pappersrester efter borttagning av vinyltapet, redo för renovering.
    Skapa konto
Du kan prova att spraya vatten på den så att det bubblar upp, då är det lättare att ta bort. Risken är tyvärr stor att det gamla limmet inte fäster igen när det torkar utan att det blir synliga ojämnheter pga dålig vidhäftning.

Okej vad trevligt, bara börja riva då. För det skulle vara tråkigt om det skulle börja släppa när jag är klar

Jag har precis varit ute för samma sak! Jag fick tipset om att fukta en disktrasa, (ej blöt) och bara fukta tapetresterna, sen var det bara att dra loss stora bitar. Gick förvånansvärt fort när man väl kom igång!

Det finns specialfärg för detta problem, alla stora färgtillverkare har produkter som funkar för detta.

Hade hela huset med vinyltapet.
Mina erfarenhetet är det bara papperssiktet under som är löst så riv bara där det är löst.
Värre om det är fler skikt men då brukat det vara lättare att ta bort mekaniskt tex med spackelspade.
Non woven tapet eller vad det heter har en förmåga att klista fast bra och få underlaget att suga fast.

Är det bubblor i underliggande lager så funkar ingen färg eller liknande. Bubblor som syns tydligt när det är nytapetserat kan dock sträcka ut sig när det torkar. Då ser det bra ut, men det fastnar inte i underlaget.

P
Köp tapetlösare, kostar några tior som du blandar i vatten och sedan penslar på med en rejäl pensel, vänta 15-30min. Sedan är det bra att skrapa bort tapeten med en spackel.

Tapetlösaren gör att vattnet blir våtare, det tränger in bättre, och att det inte torkar bort så snabbt som om du bara har vanligt vatten med diskmedel i.

D Daniel 109 skrev:
Är det bubblor i underliggande lager så funkar ingen färg eller liknande. Bubblor som syns tydligt när det är nytapetserat kan dock sträcka ut sig när det torkar. Då ser det bra ut, men det fastnar inte i underlaget.
Finns produkter som spärrar den gamla tapeten från att suga åt sig fukt från spackel och tapetlim. Alla proffs använder sig av denna färgtyp och har räddat många dåliga väggar till att bli kalasfina

Visst, men det löser ju inte att den inte sitter fast.

Jag tog dit en som kan det där och fick kika på det. Han tyckte det såg bra ut så han spackla upp ojämnheterna och nu är det bara slipa och börja tapetsera.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.