Jag har skaffat Biltemas Hvlp värstingfärgspruta (i biltemstandard) för att lacka ett par hemmabygda högtalare samt i framtiden kunna lacka bord, lister etc.
Materialet är Mdf.
Grundfärgen är Miduns Häftgrund inne, spädd till att rinna igenom viskositetstratten ungefär 35sek.
Täckfärgen är servalac exclusive högblank, också ca 35 sekunder att rinna genom tratten.
Lägger ner högtalarna och målar plant. Lackar ett lager längs med och ett vinkelrät inna det får torka, rätt tjockt lager.
Dock blir ytan väldigt skrovlig, ser nästan ut som väldigt små bubblor. Någon som vet vad gör fel?
Tack på förhand och trevlig midsommar!
Materialet är Mdf.
Grundfärgen är Miduns Häftgrund inne, spädd till att rinna igenom viskositetstratten ungefär 35sek.
Täckfärgen är servalac exclusive högblank, också ca 35 sekunder att rinna genom tratten.
Lägger ner högtalarna och målar plant. Lackar ett lager längs med och ett vinkelrät inna det får torka, rätt tjockt lager.
Dock blir ytan väldigt skrovlig, ser nästan ut som väldigt små bubblor. Någon som vet vad gör fel?
Tack på förhand och trevlig midsommar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Snickerifärg är alltid lite speciell att spruta. Ska man måla sånt där är det nästan bättre att köpa 2K sprutfärg för tex köksluckor. Eller gå på helt vanlig 2K billack.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Vad är det för munstycke?
Känns som om den inte slår sönder färgen och ger tillräckligt fin sprutdimma!
Känns som om den inte slår sönder färgen och ger tillräckligt fin sprutdimma!
Känns ändå smidigt med denna färg eftersom jag håller till i garaget direkt under vårt vardagsrum, samt rengöringen är smidig. Därför känns billack och 2k inte riktigt som ett alternativ.:/ Munstycket är 1,8mm, det lilla av dom medföljande munstyckena.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
35 DINsekunder låter som för tjock färg.
På sista bilden ser det ut som apelsinskal, ett tecken på för tjock färg
Bara en kontrollfråga, har du mellanslipat?
MDF är inget roligt material, kan behöva flera lager (grund)färg för att bli tätt.
Man ska aldrig lägga tjockt, bara så det flyter ut.
Protte
På sista bilden ser det ut som apelsinskal, ett tecken på för tjock färg
Bara en kontrollfråga, har du mellanslipat?
MDF är inget roligt material, kan behöva flera lager (grund)färg för att bli tätt.
Man ska aldrig lägga tjockt, bara så det flyter ut.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Resultatet brukar bli i paritet med använt material.S Snoris skrev:
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det har jag inte upplevt, vi sprutade ute på vintern och bar sedan in för torkning, men jag vet ju inte allt (än)
Protte
Protte
Lackering är en mix av vetenskap och voodoo, fråga 10 lackerare och du får 25 svar.
Apelsinskal kan bero på lite allt möjligt, både för tjockt eller tunt färglager, för tjock färg, för varmt.
Slipa ner och på'n igen.
Sprutlackera är svårt och tar tid att lära sig, länge sen jag fuskade med det.
Apelsinskal kan bero på lite allt möjligt, både för tjockt eller tunt färglager, för tjock färg, för varmt.
Slipa ner och på'n igen.
Sprutlackera är svårt och tar tid att lära sig, länge sen jag fuskade med det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jo vi blandade inne och gick ut och sprutade.
Protte
Protte
Mellanslipat givetvis. Temperaturen ligger nog uppåt 18'c. Justnu har jag ganska högt färgflöde och eftersom lådorna legat ner och jag inte velat luta sprutan så mycket har avståndet till materialet blivit ganska långt. Kanske helt enkelt testar att köra lägre flöde, minska avståndet och blandar färgen mindre trög?
Klicka här för att svara


