jag har tidigare målat huset med Alcro Allmoge Faluröd (alkydfärg) men den har nu utgått.

Enligt Alcro är ”ersättaren” deras Arkitekt, men eftersom ytan skall grundas med deras grundfärg och sedan 2 lager arkitekt känns det som jag kan byta till vad som helst.

Vad har ni för förslag som hör att jag inte behöver måla huset+garage+vedförråd tre gånger? Någon som varit i samma sits?

Är inte jättenoga att det blir helmatt, men det skadar inte att det är snarlikt.

Hej, jag är i samma sits som du, kom du fram till något bra alternativ?

N Najad skrev:
Hej, jag är i samma sits som du, kom du fram till något bra alternativ?
Nja, inte direkt...men lutar åt DemiDekk Ultimate helmatt. Letar lite halvhjärtat efter apparat som kan spruta den bara...men borde beställa hem en burk och provmåla.

Hej, behöver du grundmåla hela fasaden innan med denna färgen?
Jag pratade med Alcro idag och är Allmoge fasaden i bra skick inga sprickor etc så ska det gå att stryka Alcro Arkitekt direkt på Allmoge, men man ska grunda där man har sprickor etc.

nej, jag letar en ersättare som inte behöver grundmålas.

Konstigt, detta svar fick jag av alcro:

"Hej!

Det stämmer, ytan behöver grundmålas med Bestå grundfärg 1ggr sedan Arkitekt 2ggr.
Detta för att säkerställa att ytan under är tät, så att man ej riskerar blåsbildning på den nya färgen.

Med vänlig hälsning
Ulf Lindström"

Det beror tydligen på hur din yta ser ut idag enligt han jag pratade med, men dom rekommenderar helgrundning ja.
Men Demidekk Ultimate verkar ju vara ett bättre alternativ ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.