Idiot vill ha råd - målat på dåligt slipat spackel

523 läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag är en total idiot till nybörjare som tänker lära mig av mina misstag. Här är mitt första:

Uppdraget var att måla om en tapetserad fondvägg. Ytan var slät och fin men jag hade fått för mig att man alltid spacklar linjerna där tapeten är skarvad. Tänker att det nog var onödigt i efterhand.

Spacklade med billigt finspackel och slipade (på tok för lite) med sandpapper för hand.

Efter ett första lager färg (skippade grundmålning) syns nu givetvis allt spackel som ett hemskt flammigt galler-mönster på hela väggen.

Spacklet är ojämnt och fula kratrar är fullt synliga.

Hur kan jag rädda situationen?

Jag har fått rådet att slipa bort spacklet med en planslip och sen måla över. Kan det räcka?

Är väldigt tacksam för råd!

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Bredspackla, slipa och måla. Personligen föredrar jag att även sätta en renoveringsväv innan jag målar, blir snygg yta.

3. F
    Medlem Nivå 10
    Tror också att enda sättet att få det bra är att bredspackla. Att bredspackla är inte så lätt första gångerna, men nu har du i alla fall ett bra tillfälle att öva!

4. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Det har ni rätt i.

Men att endast slipa bort spacklet och sedan måla på nytt lär inte fungera då?

5. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    I så fall får du slipa så att färgen försvinner och sen spackla och slipa igen.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Jag kommer att prova att slipa och sedan sätta upp en renoveringstapet. Därefter köpa mer färg och måla!

Det blir en dyr vägg..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: