Hej, ny medlem på forumet men har läst många kloka trådar. Min fråga lyder: Jag har en äldre lägenhet som jag renoverar, p g a konstruktion av väggar och gammal skåpstandard, har jag beslutat att behålla kökskåpen från Marbodal från 70-80-talet. Jag planerar att lämna in luckor, lådor och vissa hyllplan för lacke Tring. Skåpstommarna, insida och utsida, planerar jag att göra själv. Jag är ute efter en enkel färg att lägga på, som är slitstark. Den ska vara lätt att arbeta med och inte vara hälsovådlig. Jag vill inte arbeta med oljefärg. Jag har läst någonstans att man kan använda elementfärg ? Att färgen kostar lite mer, gör ingenting. Är det någon av er som har erfarenhet av detta och har några klocka råd? Är det något som kan gå fel? Skåpstommarna är i dagsläget grundmålade med häftgrund.

Hur är det med vitkulörer? Vilket nummer har Nordsjövit?

Supertack för snabba svar med eventuella tankar kring detta.

Ursäkta felstavningar, gick litet fort där,

En snickerifärg vilken som helst. Nordsjö till exempel så får du rätt kulör.. 40 glans är bra. Då går det att torka rent i skåpen. Elementfärg är mattare och kommer bli smutsig fortare. Använd roller som är hyfsat långhårig. Mohair och sånt bär för lite färg du blir bara irriterad. Anza perlon elementroller fungerar. Kanterna, som syns mest, drar du på med rollern. Sedan går du efter direkt med en lackpensel och stryker ut färgen så kommer det se bra ut.

Nordsjövit är troligen samma som Stockholmsvit. 0502-Y. Men det är bara en gissning från min sida.

Mvh Findus

Tack för snabbt svar. Nordsjö elementfärg har glans 30, är det för lite? Målade lister nyligen med Nordsjö snickerifärg vatten buren glans 80 på trälister. Det var rätt svårt att få till en bra finish, men det kanske berodde på att den var högglansig?

Bra tips om rollers och penslar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.