5 856 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Grundmåla vid akrylat på alkyd (Tinova VX+)?
Hej!
Bor i en 5 år gammal villa som när den var ny målades med Nordsjö Tinova VX+, tyvärr bara en strykning (vi köpte huset när det var klart utvändigt, redan målat och ställningar borttagna).
Tinova VX+ är en färg med grund- och täckfärg i ett som marknadsförs som oljetäckfärg, men vid koll i tekniskt faktablad står det alkyd/akrylat. Verkar som den ej längre säljs till konsument, länk till proffsprodukten https://nordsjoidedesign.se/sortiment/farg-utomhus/tinova-vx-2-in-1-exterior/
Vi ska nu måla igen, samma kulör, men skall byta till akrylat (Beckers Perfekt Plus).
Behöver vi grundmåla? Motivera gärna varför ja/nej.
Tack på förhand!
Mvh Mats
Bor i en 5 år gammal villa som när den var ny målades med Nordsjö Tinova VX+, tyvärr bara en strykning (vi köpte huset när det var klart utvändigt, redan målat och ställningar borttagna).
Tinova VX+ är en färg med grund- och täckfärg i ett som marknadsförs som oljetäckfärg, men vid koll i tekniskt faktablad står det alkyd/akrylat. Verkar som den ej längre säljs till konsument, länk till proffsprodukten https://nordsjoidedesign.se/sortiment/farg-utomhus/tinova-vx-2-in-1-exterior/
Vi ska nu måla igen, samma kulör, men skall byta till akrylat (Beckers Perfekt Plus).
Behöver vi grundmåla? Motivera gärna varför ja/nej.
Tack på förhand!
Mvh Mats
Tinova VX va en jävligt kass färg, grund och täck i samma...yeah right. Har själv målat ett antal hus med VX och dem ser inge roliga ut efter 3-4 år. Fullt med påväxt och en matt tråkig yta.
Ska ni måla om i samma kulör så kolla upp Beckers Front (Alcro Solist) en ommålningsfärg som ska täcka på 1 strykning. Låter väldigt spännande...
Ska ni måla om i samma kulör så kolla upp Beckers Front (Alcro Solist) en ommålningsfärg som ska täcka på 1 strykning. Låter väldigt spännande...
Tack för svar!
Känns skönt att gå från nuvarande färg efter din erfarenhet.
Vi har redan köpt Perfekt Plus (bruten), men tack för tipset.
Huvudfrågan var om vi behöver grunda, vad säger du om det SpackelFredrik?
Med vänlig hälsning,
Mats
Känns skönt att gå från nuvarande färg efter din erfarenhet.
Vi har redan köpt Perfekt Plus (bruten), men tack för tipset.
Huvudfrågan var om vi behöver grunda, vad säger du om det SpackelFredrik?
Med vänlig hälsning,
Mats
Jag skulle grunda för att vara säker så att säga.
Även jag skulle starkt avråda från att måla med Tinova VX+. Vi fick mögelproblem efter bara några år och var tvungna att måla om huset efter bara 6 år. Det verkar vara flera som har haft problem med färgen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1e9lk/fargen-borjade-mogla--efter-bara-tva-ar
Jag undrar varför virket har betydelse för färgens förmåga att stå emot yttre angrepp?
"– Det är många parametrar att ta hänsyn till. Om en panel blir beväxt eller inte beror inte enbart på färgskiktet. Bland annat underlaget, bland annat vilket typ av virke som använts, är minst lika avgörande, säger han."
"– Det är många parametrar att ta hänsyn till. Om en panel blir beväxt eller inte beror inte enbart på färgskiktet. Bland annat underlaget, bland annat vilket typ av virke som använts, är minst lika avgörande, säger han."
Det jag har hört (från målare) är att Tinova VX + inte lämpar sig för hus med liggande panel. Både jag och han i artikeln har liggande panel. Smutsen kanske rinner av lättare på stående panel. Men jag tycker att de delar på huset där jag har stående panel ser lika illa ut.
Klicka här för att svara