Har en gammal furutrappa som har haft heltäckningsmatta på sig. Nu är den helt nedslipad maskinellt och jag hade målat allt utom själva trappstegen vita. Tänkte att jag skulle tona dem i ek för att matcha kommande golv. Köpte Osmo dekorvax som skulle vara för just golv och furu. Tåligt och bra för trät.
Resultatet blev en enda smutsgegga. Vad beror detta på??? Kommer nu få hyra slip igen, slipa ned dessa en gång till och sen kommer jag måla klabbet vitt.
Men vad hände? Jag hade en helt ren yta, torr, slipad från rester. Tog verkligen ett tunt lager med pensel av det tonade vaxet.
Det ser ut som det är en redigt smutsig ekplanka nu.
Resultatet blev en enda smutsgegga. Vad beror detta på??? Kommer nu få hyra slip igen, slipa ned dessa en gång till och sen kommer jag måla klabbet vitt.
Men vad hände? Jag hade en helt ren yta, torr, slipad från rester. Tog verkligen ett tunt lager med pensel av det tonade vaxet.
Det ser ut som det är en redigt smutsig ekplanka nu.
Min uppfattning är att de mörka fläckarna beror på ojämnheter i ytan. Där det är en liten grop lägger sig vaxet lite tjockare och du får en mörkare nyans. Ett mörkt vax/bets accentuerar på det sättet alla ojämnheter i ytan, vilket normalt är precis den effekt man är ute efter, men i det här fallet blev det inte så snyggt.
Tror du måste jobba mer på slipningen, det syns tydliga sliprepor på bilderna. Börja med grövre papper och gå ner i steg till finare papper. Se till att du använder en hård slipfot. Ju mjukare underlag för slippappret, desto större benägenhet att det bildas gropar i den mjukare vårveden.
Tror du måste jobba mer på slipningen, det syns tydliga sliprepor på bilderna. Börja med grövre papper och gå ner i steg till finare papper. Se till att du använder en hård slipfot. Ju mjukare underlag för slippappret, desto större benägenhet att det bildas gropar i den mjukare vårveden.
Tänker inte jobba en millisekund till på slipningen. Har ägnat över fyra veckor åt att riva heltäckningsmattan from hell, skrapa bort lim och gummi med två sorters skrapor och ha in en bekant som slipade med en inhyrd maskin från firma och olika papper tills att han var helt förstörd av vibrationerna från den.C cpalm skrev:Min uppfattning är att de mörka fläckarna beror på ojämnheter i ytan. Där det är en liten grop lägger sig vaxet lite tjockare och du får en mörkare nyans. Ett mörkt vax/bets accentuerar på det sättet alla ojämnheter i ytan, vilket normalt är precis den effekt man är ute efter, men i det här fallet blev det inte så snyggt.
Är det det som är problemet målar jag trappen vit och struntar helt i små ojämnheter som ändå döljs då för det finns inte på kartan att jag vill slipa mer på den här ytan...
Klicka här för att svara