Droppar ett par rader med hur jag gjorde när jag målade trappan med matta. Anledningen till av att jag skriver om detta är det fanns ganska dåligt med info på nätet och någon kanske kan ha nytta av det.

Vi har valt att behålla denna "vackra" ;) matta i trappan eftersom vi har en dotter som springer upp och ner. Med tanke på hur mycket jobb det är att ta bort mattan så får den vara kvar tills hon blir lite äldre.

1. Vi började med att tvätta mattan med vanlig bil textiltvätt.

2. Målartvätt. Ta en svamp och spruta på trappen och skrubba träet.

3. Ta bort alla ledstänger och handstänger. (Jag behöll ledstänger kvar till sist)

4 Slipa trappen med sandpapperoch spackla om det behövs. (jag använde vanlig slipmus ifrån B-tema)

5. Maskera trappstegen. Här ska du vara noga. Jag använde märkestejp som är dyrare för att maskera trappstegen. Hade en rulle "billig" tejp i garaget som jag tänkte ha för att till pappen men den släppte efter 2 min... :thumbdown:

6. Sen är det dags att börja måla. Jag målade med en vit grundfärg till att börja med 3 ggr. Rollade de stora ytorna och använde pensel där det var trångt.

7. Efter vi målat med grundfärg målade vi den sen med en antikvit färg som var halvblank.

8. När trappan är målad ta det försiktigt när du tar bort maskeringstejpen så den inte färgen följer med.

9. Montera tillbaka alla stänger och handstänger.

Hoppas det kommer nytta för någon. :D
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 målartvätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2 trapp innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.montera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.montera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4b slipa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4b slip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.spackla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.maskera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.maskeringstejp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.maskeringstejpklar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.maskeringstejpdålig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9b.maskeringstejpdålig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10. dottermålat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.katt som leker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.pensel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13.grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.antikvit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15.grundad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.grundad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17 färdigmålad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 18 färdigmålad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19 trappsteg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karmoh61 och 4 till
  • Laddar…
Hej.

Bra jobbat! Står inför samma utmaning med identisk trappa...och matta :) Har precis börjat att ta bort mattan och den kräver ett skarpt stämjärn och hammare. Tidsåtgång ca 1/2 h per steg (6 timmar totalt). Min fråga är hur mycket grund respektive lackfärg som gick åt.

Ha det gott.
 
Alfelt skrev:
Hej.

Bra jobbat! Står inför samma utmaning med identisk trappa...och matta :) Har precis börjat att ta bort mattan och den kräver ett skarpt stämjärn och hammare. Tidsåtgång ca 1/2 h per steg (6 timmar totalt). Min fråga är hur mycket grund respektive lackfärg som gick åt.

Ha det gott.
Hur tjock är en sån där matta?

Har samma bruna skit på mina trappsteg (med 30 års in trampat skit). Funderar om man ska låta det sitta kvar och limma fast nålfiltsmatta på stegen som man böjer över trappnosen också.
 
Mattan är inte speciellt tjock men jag tycker du skall ta bort den med tanke på all skit som ligger i den :) När jag drog loss min såg man hur all skit riktigt kröp ur mattan. Nu till framsteget! Ös på med så varmt vatten som du kan få ut kranen och vänta i 10 minuter. Sedan är det bara att dra loss mattan med våld. Sparade mig nog 4 timmars arbete. Lycka till!
 
  • Gilla
RiaDN
  • Laddar…
Alfelt skrev:
Mattan är inte speciellt tjock men jag tycker du skall ta bort den med tanke på all skit som ligger i den :) När jag drog loss min såg man hur all skit riktigt kröp ur mattan. Nu till framsteget! Ös på med så varmt vatten som du kan få ut kranen och vänta i 10 minuter. Sedan är det bara att dra loss mattan med våld. Sparade mig nog 4 timmars arbete. Lycka till!
Kanske går bra med en tapetångmaskin?
 
Bra jobbat och verkligen snyggt när man tar bort spaljen och inte målar över skruvskallarna som jag gjorde i ren tidsbrist..

Jag rev bort filtmattan helt och målade även trappstegen, blev över förväntan (inte alls halt) och alla grannar som hälsar på kommenterar den vita trappan och undrar om jag vill komma och samma sak hos dem men sååå kul var det inte :)

Mitt måla-furutrappan-projekt i bilder:
http://fixarfarsan.se/2012/01/mala-oppen-furutrappa-vit-slutresultat.html
 
Hur svårt är det att få till en rak kant mot nålfiltsmattan? Det känns som antingen kommer det färg på mattan eller så blir det en inte helt rak kant mot mattan.

Skulle det gå att köpa spackelremsa eller något annat av papper att vinkla över skarven så att det blir rakt och fint?
 
D donkey kong skrev:
Hoppas det kommer nytta för någon. :D
Det skules vara kul att se resultatet nu, ett antal år senare. Hur pass sliten är den vita färgen på stegen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.