P
Rent allmänt är jag intresserad av hur nöjd jag skall vara med hur det ser ut i mitt kök som har fullständigt ”blåsts ut” samt vardagsrum som mött samma öde.

Hur skall det se ut?

Bild 1: De har slipat och inte plastat vilket har gjort att dammet åkt ned i glipan mellan köksstomme och vägg. Golvsockeln är fastskruvad vilket gör det väldigt jobbigt att städa där. Borde de inte plastat?

Bild 2: Karmen på mitt skjutparti. Borde man inte skydda denna?

Bild 3: Borde man inte lagat innan man sätter igång och målar och sätter stommar? Det där blir ju rätt pilligt och laga.

Bild 4: Bredspacklade väggar av lättbetong. Borde jag inte fått ett bättre hörn!?

Bild 5: Ett annat hörn.

Bild 6: Längst ned mot golv. Borde man inte fått det jämnt INNAN man sätter fast stommar och börjar måla? Går ju att sätta en pytteliten träbit där men. Pilligt!

Bild 7: Kvist i en planka. Borde man inte spackla denna innan man grundar? Eller spacklar man efteråt kanske? Det kanske är rätt.

Bild 8,9,10,11: Borde man inte skydda den splitternya radiatorn och fönstret? Färg och spackel!

Bild 12,13,14,15: Bad om en ”jämn putsad yta med weber gypsum gipsputs”. Är det jämnt? Jag tycker det är...uselt. Jag hade förväntat mig en ...öh, ”jämn putsad yta”. Inte en ojämn putsad yta.

Bild 14: Möte mellan målad vägg och en annan målad yta. Borde man inte satt en tejpbit där? Den vita delen skulle inte målas.

Bild 16: När man börjat måla. Är det inte bra då om man gör sitt bästa att dammsuga bort allt damm?

Är det bra utfört? Rimligt? Det här är ju inte ens hälften av de problem (som vi tycker!) oss ha haft i detta projekt.

• Köksstomme med damm i glipan mot väggen, oskyddad karm vid skjutparti, öppen golvsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Damm och smuts på skjutpartiets karm som ej skyddats under renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Glipan med damm mellan köksstomme och vägg, ogjord städning, golvsockel syns.
    Skapa konto
  • Ojämnt bredspacklat hörn av lättbetongväggar med synlig spricka och bristande finish vid golvsockeln.
    Skapa konto
  • Köksstomme med damm i glipan bredvid vägg, fastskruvad golvsockel, utan plastskydd.
    Skapa konto
  • Oskyddat hörn med synlig skada och damm mellan köksskåp och vägg under renovering.
    Skapa konto
  • Detaljbild av en outspacklad kvist och glipan mellan trägolvsockel och vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Otäckt vitmålad radiator med stänk av färg och en synlig kvist, intill en låda med byggmaterial.
    Skapa konto
  • Vit nyinstallerad radiator med spår av färg och spackel, vilket indikerar brist på skydd under renovering.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad vit radiator med spackel och damm ovanpå, ojämnheter synliga på vägg bakom.
    Skapa konto
  • Fotsavtryck och damm syns på en vit fönsterkarm med utsikt över en trädgård och däck.
    Skapa konto
  • Ojämn bredspacklad vägg av lättbetong med synliga skarvar och oregelbundna linjer i hörnet.
    Skapa konto
  • Ojämn putsad yta på vägg, troligen i behov av bättre spackling och finish.
    Skapa konto
  • Närbild av ett dåligt spacklat hörn mellan vägg och köksstomme med synlig glipa och damm.
    Skapa konto
  • Renoveringsdamm nära golvsockel och köksstomme utan plastskydd.
    Skapa konto
Jag skulle aldrig accepterat det där.
Ser ut som att en amatör hade gjort ett bättre jobb...

Prata med din hantverkare om alla saker du anser är fel och hur de tänker lösa det, utan extra kostnad för dig.
Gör om, gör rätt!

Sen om du låter dom fortsätta jobbet, så ta dit en oberoende besiktningsman som får besikta när det är klart och innan du betalar för jobbet, om du inte blir nöjd med jobbet!

Mycket fusk syns under pågående jobb, men mycket döljs när allt är färdigt. Dock fortfarande fuskjobb på grundarbetet, om inte allt rättas till.

Är det löpande räkning eller fast pris?

P
nino nino skrev:
Är det löpande räkning eller fast pris?
Fast.

Spelar ju iof ingen roll men då kan dom ju städa ordentligt efter sig utan att det kostar dig nåt.

Är det flera hantverkare inblandade?
Alltså snickare målare osv eller är det en och samma som gör allt?

Är det flera så kan det bli lite tokigt då alla vill fram och "skiter i" att det tar längre tid för nästa...

P
nino nino skrev:
Spelar ju iof ingen roll men då kan dom ju städa ordentligt efter sig utan att det kostar dig nåt.

Är det flera hantverkare inblandade?
Alltså snickare målare osv eller är det en och samma som gör allt?

Är det flera så kan det bli lite tokigt då alla vill fram och "skiter i" att det tar längre tid för nästa...
1 snickare (huvudentreprenör)
1 rörkrökare
1 målare
1 elektriker
1 golvläggare/plattsättare

Är dom färdiga?

P
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är dom färdiga?
Nej. Men om man grundar väggen känns det otroligt att de skall börja spackla? Tex.

P
Tog ett allvarligt snack med huvudentreprenören. Samlat och respektfullt. Det ser bättre ut nu. Men inte perfekt. Men det måste ju bli klart någon gång också! Svårt att veta vad som är branchpraxis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.