Köpte en grundmålad slagport till garaget som jag nu målat vit. Till porten följde det med lösa sparkplåtar och ett droppbleck till ovansidan. Tyvärr svarta eftersom jag vill ha allt vitt.
Läste nånstans att man kunde måla plåtbleck med vanlig akrylatfärg så jag gjorde det med en skvätt överbliven färg från fasadmålningen. Ser bra ut men jag kan skrapa av den med nageln så minsta stöt mot plåten kommer skava av färgen. Borde väl grundat med något först?
Provmålade på baksidan av plåten först och där sitter färgen benhårt fast men där fanns ju inte den svarta fabrikslacken.

Så till frågan. Om man vill måla om nya fabrikslackade bleck och plåtar, vad gäller? Vilken färg? Den vita kan jag nu ganska enkelt skrapa av och börja om från början.

Det är kanske inte mkt dyrare att be en plåtslagare tillverka nya plåtar med de gamla som förlaga?

J Joh_81 skrev:
Det är kanske inte mkt dyrare att be en plåtslagare tillverka nya plåtar med de gamla som förlaga?
Nä det hade nog varit enklast men jag vill helst måla. Då kan jag också få samma vita brytning på färgen som dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.