Vad kallas denna typen av målning (bild)

518 läst  10 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Mina källarväggar är enligt uppgift ”kalkborstade” av husets förra ägare. Jag hittar inte mycket på det ordet så jag undrar om det kanske heter något annat?

Fönstret på bilden ger lite perspektiv på borstningens storlek.

Hur gör man när man målar på detta viset? Färgen har flagnat på vissa ställen och skulle behöva underhållas lite - jag tyckte det verkade lite bökigt - färgen ska blandas korrekt och man ska köra flera tunna lager? Gäller det även vid borstning?

Antar att jag är ute efter lite tips och råd. Väggarna är ju väldigt fina med denna målning...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    65B4D06E-21FC-442F-BC38-600171156BED.jpeg

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  3. H
    Medlem Nivå 6
    Tack! Äntligen lite mer info om detta!

4. H
    Medlem · Nivå 8
    Grängat blir inte så randigt som efter en pensel, det fanns/finns en metod med färg och kalk i den plus lite extra vatten, Jag hade det i ett hus på tretexplattor och inget roligt att renovera, kommer inte i håg vad det heter just nu
    Då målade man med en storpensel och snurrade och drog runt som man ville, kunde bli vad som helst i mönster

5. H
    Medlem Nivå 6
    okej ja för det jag hörde kring försäljning/besiktning var att det var kalkborstade väggar - det ser verkligen ut som att man kört rundor med en stor kvast på väggarna...

6. K
    Medlem · Nivå 6
    Jag tycker det ser ut som att putsen är borstad och att man sedan målat på putsen.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 6

hmm ja så kanske det snarare är? är det vanligt?

8. K
    Medlem · Nivå 6
    Det är ganska vanligt.

9. H
    Medlem Nivå 6
    Okej - slänger man bara på putsen lite hursom och drar med en kvast? Eller putsar man hyfsat slätt först och rör sedan till det med kvast/borste?

Hur underhållsmålar jag det på bästa sätt? Tänker ifall det skulle flagna eller släppa lite någon gång? Hur hade du gått till väga?

10. K
    Medlem · Nivå 6
    Man bara drar ut putsen hyfsat jämt med ett stålbrätte och sedan kvastar man ut det för att få lite yta. Används väl främst där man inte behöver ha en slät yta.

Varför flagnar färgen ?
    Plastfärg på fuktig puts? Riktig kalkfärg ska lnte flagna av utan det är en matt kritig yta. Om du rör den med fingrarna brukar den släppa ifrån sig lite vitt pigment .

11. H
    Medlem Nivå 6
    Njae jag skullle inte säga att den flagnar kanske - på vissa små fläckar kunde man tidigt i höstas känna att färgen släppt lite, den ramlade inte av men jag kunde ”provocera” bort lite bitar med fingrarna. Förra ägaren sa att det har hänt att han någon gång på hösten fått blanda till lite kalkfärg och komplettera.

Det är källare från -79 byggd med leca-block såvitt jag kan förstå på papperna...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: