Hej!
Ska tapetsera en fondvägg Ska ställa en dum Fråga men jag har en tapet som är 35cm mönster anpassning.
Jag är lite osäker hur jag ska börja.

Ska jag börja från rullen och sen ta bort 35 cm på rullen och sätta upp nästa?

Man brukar prata om rapportlängd, dvs med vilket intervall mönstret upprepar sig. I ditt fall är det 35cm
Om din vägg är 240 cm, så får du sex hela rapporter (6×35=210) och 30 cm på nästa rspport. Det betyder att du ska skära bort fem cm i början av nästa längd. Om tapeten är non-woven skär du lämpligen på plats mot taket. Är eet en papptapet beror det på... om det är 5cm kan det funka att skära på plats. Är det 30 (vilket det blir om du har 250cm högt) är det lättare att skära först.

• Gilla
Anki Linn och 1 till
  • Laddar…
Är man det minsta osäker så skär man först till en våd med en längd som kanske är 10 cm mer än vad som behövs (det som blir för långt skärs bort med en tapetskärare när du väl fått upp den på väggen) Så lägger man ut den på ett stort bord eller på golvet. Rulla ut från tapetrullen och lägg bredvid så du ser att mönstret passar ihop i skarven, skär till. När du förstår hur mönstret ska hänga ihop mellan våder så kan du endera skära till alla våder du behöver eller så rullar du ut på väggen och tar det allteftersom.

K Kurtivan skrev:
Är man det minsta osäker så skär man först till en våd med en längd som kanske är 10 cm mer än vad som behövs (det som blir för långt skärs bort med en tapetskärare när du väl fått upp den på väggen) Så lägger man ut den på ett stort bord eller på golvet. Rulla ut från tapetrullen och lägg bredvid så du ser att mönstret passar ihop i skarven, skär till. När du förstår hur mönstret ska hänga ihop mellan våder så kan du endera skära till alla våder du behöver eller så rullar du ut på väggen och tar det allteftersom.
Tack för svar men vrf just 10 cm?

För att 5cm är rimlig spelmån uppe och ner när man ska sätta våden.

Är det en Easy Up?
Kurt-Ivans beskrivning är för papperstapeter, EasyUp skär man alltid till på väggen, annars är risken står att du får för mycket spill helt i onödan.

Då är det enkelt, men du behöver givetvis en bra tapetkniv.

1. Sätt upp första våden (dra ut rullen och sätt tapeten på en förklistrade väggen)
2. Skär snabbt och snyggt av i nederkant.
3. Dra upp nästa våd och kolla mönsterpassningen.
Dvs kolla på ett ungefär innan du sätter den i klistret, finjustera sedan innan du smetar fast den ordentligt.
4. Skär av i överkant och nederkant.

Jag grovskär även easyupp tapeter. Specielkt om det är något i vägen för våden. Inte lika snabbt, men klart lättare. Spillet blir inte större. Mönsterpassnigen medför att lika mycket försvinner mellan våderna oavsett.

Själv tycker jag att tidsvinsten är så oerhört stor när man låter bli att förskära våderna, så jag följer instruktionen. Man får ju upp 3-4 våder på ett par minuter på det sättet, istället för att behöva krångla med att mäta och skära och ha tapetbord och grejer.

Dessutom rullar de ju ihop sig så att man får klister på framsidan om man förskär dom?

Så länge det handlar om raka väggar utan hörn och fönster funkar det. Men annars tycker jag att det underlättar att slippa att hantera en hel rulle.

Anna_H Anna_H skrev:
Är det en Easy Up?
Kurt-Ivans beskrivning är för papperstapeter, EasyUp skär man alltid till på väggen, annars är risken står att du får för mycket spill helt i onödan.

Då är det enkelt, men du behöver givetvis en bra tapetkniv.

1. Sätt upp första våden (dra ut rullen och sätt tapeten på en förklistrade väggen)
2. Skär snabbt och snyggt av i nederkant.
3. Dra upp nästa våd och kolla mönsterpassningen.
Dvs kolla på ett ungefär innan du sätter den i klistret, finjustera sedan innan du smetar fast den ordentligt.
4. Skär av i överkant och nederkant.
Japp det är easy up. Tack för en bra beskrivning.

Har panel på halva väggen så det är bara 135cm per våd.

Har gjort de väldigt lätt för mig med. Har tagit bort bröst och taklist.

Då blir det mycket som hänger mellan överkant på bröstpanelen och rullen. Vilket medför att det är svårt att få den att fästa i nederkant. Men det är bara att testa vilket som är smidigast.

Du är lite föööör försiktig bara :) Kör på! Blir det fel är det bara att göra om, det har jag lärt mig av "Arga Snickaren" :D

D Daniel 109 skrev:
Så länge det handlar om raka väggar utan hörn och fönster funkar det. Men annars tycker jag att det underlättar att slippa att hantera en hel rulle.
Och jag tycker precis tvärtom, utom i hörn då.

D Daniel 109 skrev:
Då blir det mycket som hänger mellan överkant på bröstpanelen och rullen. Vilket medför att det är svårt att få den att fästa i nederkant. Men det är bara att testa vilket som är smidigast.
Nej, det är inte alls svårt, eftersom man skär av tapeten direkt. :thinking:
Det är ju inte meningen att rullen ska hänga kvar, den ska ju användas till nästa våd.

Skulle vara kul att se dig tapetsera tror jag :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.