Upptäckte igår kväll en väldigt smal spricka på ca 1 mm i gipsväggen i lägenheten vi bor i, den är ca 1 m lång. Antar att det kan komma av temperaturförändringar eller ev. sättningar. Min fråga är hur man enklast kan åtgärda denna, när den är så smal som den är.

Ska man slipa upp den med ett grovt sandpapper, så att den blir lite större och sedan köra på med spackel och remsa eller kan man t ex använda filler? Eller finns det andra alternativ som att t ex dra på en sådan här remsa (https://www.clasohlson.com/se/Lagningstejp-för-sprickor-Tesa/31-9177) och sedan måla över eller om jag är ute på villspår då? Känns ju spontant som att det kan funka, då den verkar vara skapligt elastisk och är hyfsat bred, men är ingen lekman, så om någon har erfarenhet av det, så får ni gärna dela med er av detta. Är annars tacksam för alla råd och synpunkter.

Redigerat:
Med tapen behöver du bara spackla mer. Spackla i lite sandspackel fin och måla sen över..

Ok, tackar för svar. Nu gjorde jag på ett litet annorlunda vis och tog en filler istället, vilket kanske var lite dumt, men det verkade enkelt. Har spacklat och slipat och fått till en jämn yta och målat, men får inte riktigt till den där ruggade finishen på ytan på målningen (som är väldigt slät), så som det är på resterande delen av vägen. Kan möjligen ha använt en för fin roller, ska testa en lite grövre och se om det blir bättre. Eller är det något annat jag bör tänka på/göra för att försöka få samma yta som på det det andra?

Redigerat:
V villervallan19 skrev:
Ok, tackar för svar. Nu gjorde jag på ett litet annorlunda vis och tog en filler istället, vilket kanske var lite dumt, men det verkade enkelt. Har spacklat och slipat och fått till en jämn yta och målat, men får inte riktigt till den där ruggade finishen på ytan på målningen (som är väldigt slät), så som det är på resterande delen av vägen. Kan möjligen ha använt en för fin roller, ska testa en lite grövre och se om det blir bättre. Eller är det något annat jag bör tänka på/göra för att försöka få samma yta som på det det andra?
Testa med en mer långhårig roller så får du lite struktur i ytan.

• Gilla
villervallan19
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.