Färg, Måla & Tapetsera
Tosse: Tvätta, laga eventuella ojämnheter med spackel, grundfärg och våtrumsfärg. Jotun har en som heter Lady aqua som jag tycker om då den är lite mattare än annan våtrumsfärg. Du kan säkert klara dig utan grund om du vill. Taket har inte så stor belastning. Täckfärgen ska dock vara av våtrunstyp, annara kan den börja mögla. Om det är silikon i takvinkeln kan det vara bra att skrapa
Stefan N: [citat] Det va tillval när kompisen byggde hus. Jag har det själv i helahuset och det handlar ju om några tusen i extrakostnad och det blir verkligen perfekta tak.
Johan456: Typ, eller blyerts. Kanske finns det pennor att köpa gör detta i färgaffären.
Rickard.: Är det en snittyta? Jag har några färgsläpp på mitt garage men bara på klyvda brädor. Min slutsats är att dom helt enkelt gjort ett för fin yta för att färgen ska bita ordentligt.
hscn: Har använt lumppapp som underlag för äggoljetempera vid renovering av äldre hus. Rev lumppappen i mindre rektangulära bitar (ca 60x50 cm) som klistrades med överlappning, använde tapetklister av cellulosa. Grundmålade med linoljefärg (suger rätt mycket) sedan ett lager egentillverkad äggoljetempera och stänkmålning delvis. Ger en hållbar avtorkbar yta. Gjordes för ca tio år sedan
Lewdis: [citat] Tack för hjälpen. Tycker det ser väldigt bra ut. Jag kör på den lösningen också
Per i Hamrånge: [citat] Grunda, spackla, renoveringstapet. Mycket jobb, men blir bra
Anna_H: [citat] Det blir jättebra. Problemet med att spackla det fula på masoniten och sedan måla är att det blir olika struktur, Det undviker du med hjälp av renoveringsväven.
Jarlingar: 450 minutliter och 72 liter tank för 2,997:- Kan det vara något.. ;) Tre stycken: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-003355/#tab02 Det kräver dock att du kompletterar med en trefaskontaktor och bygger om lite. Absolut mest pang för pengarna (y)
blackarrow: Det är bara att spana in tegelhus från 70-talet i något villaområde där man renoverat lite och om fogen har samma vita nyans som det vita teglet då är det målat.
Ija19: Tack så himla mycket för allas hjälp ! Vi får se hur resultatet blir.
pelpet: [citat] Sådär. Jag upptäckte att fönsterbänkarna inte är av marmor utan pressad eternit. Har inte gjort något med färgen, men färgen sitter dock jättedåligt och är lätt att skrapa bort. Om jag tar några timmar med ett rakblad utomhus är det nog klart sen.
sinuslinus: [citat] Fast på aluminium är det risk för etsning. Kanske säkrast med diskmedel och högtryckstvätt.
Claes Sörmland: I min bekantskapskrets målar man dessa ljusgrå med snickerifärg och lägger nålfiltsmatta på stegen. Ser snyggt ut. Blir färgen sjavig efter några år år det ju en smal sak att måla om den i samma färg igen, grundarbetet är ju då gjort.
suprapappa: Tack för svar! Jag lät allt ta sin tid för säkerhets skull och köper bättre snickerifärg nästa gång :)
karra: Nu hängde jag inte med.. [MEDIA=youtube]F-OgXq4Lqyw[/MEDIA] Ska rollern ligga i färgburken mellan strykningarna? :thinking: Det är väl förvaringen av roller som är det stora bekymret för mig, kommer använda en plastpåse mellan tråg och färg eller göra rent tråget efter varje gång..
Oldboy: Flugskit har jag sett, men spindelbajs var nytt. Men, för all del, måste man så måste man. Det gäller ju alla levande varelser. :D
BirgitS: Om sporerna kommer igenom färgen är den halt de orsakar nog försumbar jämfört med de mögelsporer som redan finns i luften överallt omkring er.
Åsa Lund: Vore bra om målaren kan göra enklare jobb som annars en snickare skulle göra. Typ byta enstaka brädor panel inför ommålning utomhus eller spika upp en saknad bit list inne inför målning. Såna småjobb. Vara flexibel och hjälpa kunden med det som behövs för ett bra resultat. Och sist men inte minst, svara på telefon/ mail, komma i tid och på utlovad tid.
pfb: Tack för svar, Precis som du säger @BirgitS så är det nog den känslan jag letar efter, att väggen känns "hel" och att trappan sitter ovanpå. Kommer nog att måla ned vitt mot taket (A), snedtaket (B), mot väggarna (C, F, J) samt yttterhörnet (H). Inget vitt mot list eller vagnsstycken
Trrttsch: Ok! Tack för tips. Nån sorts list får det bli. Antingen återanvända de gamla och tapetsera in a la Guggen eller köpa nya vitmålade och sätta över tapeten. Det senare verkar enklast.
RapidSledge: [citat] Du måste först ha en primer för aluminium, sedan kan du gå på med en lackfärg.
Jens33: [citat] Nu har jag missförstått dig. Jag trodde du menar vad det var bakom gipsbeläggningen. Bakom panerlerna var det reglar och men inga glespaneler. Utan snickaren hade tagit regelbitar 22x40 typ 30 cm bitar och spikat på takstolar sen har han spikat fast panelerna på bitarna. Det var sammanlagd 2,2+2,2=ca 4,5cm från utsidan av paneler till takstolar. Om jag satt gipsskivor på panneler
garvin: Är rätt remsa för material skarvar du använder.